با توجه به اینکه موتور خودرو و دیگر اجزای آن به صورت مداوم و پیوسته هنگام روشن بودن خودرو در حال کارکردن هستند، باید از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن باشید. همانطور که می‌دانید، حتی اگر کوچکترین قطعه‌ای از اتومبیل شما در هر مدلی که باشد، دچار خرابی و اختلال شود، قطعا تجربه خوبی از رانندگی نخواهید داشت.

یکی از همین اجزای مهم اتومبیل شما، واترپمپ است که وظیفه بسیار مهمی در عملکرد مناسب موتور خودرو بر عهده دارد. هر راننده‌ای که از انواع خودروها استفاده می‌کند، باید با عملکرد واترپمپ آشنا باشد و مناسب‌ترین زمان تعویض واترپمپ را بداند. اگر شما نمی‌دانید که واترپمپ چیست و چه زمانی باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید، این مقاله را دنبال کنید تا اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دهیم.

واتر پمپ چیست؟

واترپمپ، قلب اتومبیل شما همانطور که اشاره کردیم، واترپمپ از جمله هزاران قطعه خودروی شما به شمار می‌آید که اصلی‌ترین وظیفه آن، ایجاد حرکت و چرخش در ترکیب آب و ضدیخ در داخل موتور است. درواقع واترپمپ، پمپاژ مایعات درون موتور را بر عهده دارد که در بخش پیشرانه اتومبیل شما تعبیه می‌شود. نکته‌ای که در مورد واترپمپ اهمیت بیشتری از پمپاژ ترکیب ضدیخ و آب دارد، وجود اختلال و خرابی در آن است. خرابی واشر، سرسیلندر و دیگر قطعات پیشرانه خودرو و هم‌چنین افزایش مصرف سوخت خودرو، تنها از جزئی‌ترین آسیب‌هایی است که خرابی واترپمپ برای خودروی شما به ارمغان خواهد آورد.

 

واتر پمپ خودرو

خرابی واتر پمپ

عملکرد واترپمپ را می‌توانیم مشابه عمکلرد قلب انسان بدانیم؛ قلب انسان خون را به کل بدن می‌رساند و واترپمپ، آب و ضدیخ را به تمامی قطعات موتور می‌رساند و باعث می‌شود تا موتور به نقطه جوش نرسد. با توضیحات ارائه‌شده، هر راننده‌ای تمایل نخواهد داشت تا با خرابی واترپمپ خودرویش روبرو شود. خبر بد اینکه واترپمپ هم مانند دیگر قطعات مکانیکی، با عملکرد مداوم و با مرور زمان کارایی اولیه خود را از دست می‌دهد. بنابراین شما باید با زمان طلایی تعویض واترپمپ آشنا باشید و فراموش نکنید که برای تعویض به موقع آن اقدام کنید. آگاهی از زمان تعویض واترپمپ راجع به عملکرد و وظایف واترپمپ در بخش قبلی صحبت کردیم.

خلاصه مطلب این بود که واترپمپ وظیفه خنک نگه‌داشتن موتور خودرو را برعهده دارد و ایجاد اختلال در عملکرد مناسب آن، باعث وارد شدن خسارات سنگینی به موتور خودرو می‌شود. خوشبختانه خرابی واترپمپ، علائم کاملا واضح و مشخصی دارد که کافیست با آن‌ها آشنا باشید تا مناسب‌ترین زمان تعویض واترپمپ را بدانید. در این حالت قادر خواهید بود تا از ایجاد آسیب زیاد به موتور و پرداخت هزینه احتمالی زیاد جلوگیری کنید. بدین منظور کافیست تا یک شب اتوموبیلتان را در یک پارکینگ تمیز پارک کنید.

چنانچه به چنین مکانی دسترسی ندارید، در زیر پیشرانه خودروتان ترجیجا یک مقوا یا کاغذی تمیز و روشن قرار دهید. فردا صبح به سراغ خودرو بروید و مقوایی را که در زیر پیشرانه قرار داده‌اید، بررسی نمایید. اگر احساس کردید که مقوا خیس است، ممکن است به دلیل نشتی در واترپمپ باشد که باید بررسی‌های بیشتری انجام دهید. قبل از ایجاد اطمینان، باید از عدم نشتی واشرها مطمئن شده باشید. وجود لکه سبزرنگ ضدیخ روی مقوا، احتمال بیشتری از خرابی واترپمپ را خبر می‌دهد. هم‌چنین میتوانید کولر خودرویتان را در حالت روش قرار دهید و مدتی اجازه دهید تا کابین داخل خودروی شما به حد کافی خنک شود. هر وقت احساس کردید که عملکرد کولر خودروی شما به خوبی کار نمی‌کند، باید به خرابی واترپمپ اتوموبیلتان شک کنید.

 

 

واتر پمپ

 

 

هم‌چنین می‌توانید از روی صدای ساییدگی گوش‌خراشی که بعد از بالابردن کاپوت خودرویتان می‌شنوید، به خراب‌بودن واترپمپ پی برده و سریعا به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. چک‌چکردن چراغ سیگنال هشدار دمای آب خودرو هم می‌تواند کمک زیادی به شما در این زمینه باشد تا از زمان طلایی تعویض واترپمپ آگاه باشید. زیرا به دلیل اختلال واترپمپ، مایع خنک‌کننده موتور به پیشرانه نمی رسد و دمای بالا نتیجه می‌شود. الان وقت آن است تا برای اطمینان بیشتر به چراغ هشدار مایع خنک‌کننده خودرو هم توجه کنید. اگر با روشن‌بودن این چراغ روبرو شدید، احتمالا واترمپم خودروی شما دچار نشت و خرابی شده است.

واترپمپ از جمله قطعات بسیار حیاتی و مهم برای عملکرد مناسب موتور خودرو محسوب می‌شود که به هیچ عنوان نباید اجازه دهید تا دچار خرابی و اختلال شود. در این مقاله موارد و علائم مهمی که خرابی واترپمپ در خودروی شما به وجود می‌آورد، ذکر کردیم ت درک درستی از تشخیص زمان تعویض واترپمپ خودرویتان داشته باشید.

مجموعه تابان پارت ارئه کننده برترین محصولات در حوزه لوازم یدکی همچون لوازم یدکی هیوندا و لوازم یدکی کیا همواره در خدمت شما عزیزان است، جهت خرید لوازم یدکی اصلی کیا و هیوندای می توانید به صفحه محصولات ما مراجعه فرمایید. و جهت کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در واحد فروش با شماره ۰۲۱۳۳۵۳۰۵۲۵ ارتباط حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button