مجموعه تابان پارت وارد کننده بهترین محصولات و ارائه کننده برترین خدمات در زمینه انواع لوازم یدکی اصلی کیا و لوازم یدکی هیوندا در خدمت شما عزیزان است، در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید به ذکر مهمترین موارد در رابطه با سنسور اکسیژن خودرو بپردازیم.

امروزه برخلاف پیشرفت هر چه بیشتر صنعت خودرو و طراحی آن شاهد این مورد هستیم که یادگیری و بازنگری کلی خودرو کار مهمی است و در اصل آن را میتوان از نیازهای اصلی هر رانندهای دانست. این کار باعث میشود تا راننده بتواند از وضعیت بخشهای مختلف خودروی خود آگاهی داشته باشد. یکی از بخشهای خودرو که وظیفهی رساندن اطلاعات در رابطه با سلامت خود را دارد، سنسورهای مختلفی هستند.

گزارش و اطلاعات ارسالی سنسورهای خودرو به راننده کمک میکند تا بتواند بررسی و دید کلی به نسبت شرایط خودروی خود داشته باشد و به راحتی از درون کابین سلامت قطعات را بررسی کرده و در صورت نیاز برای حل مشکلات به صورت جدی، از خودرو پیاده شوید. سنسورهای مختلفی برای بیان سلامت قطعات وجود دارند و در اصل در خودروهای حرفهای شاهد استفاده از چندین نوع سنسور با کیفیت به صورت همزمان هستیم که همگی به سرویس و سیستمهای اعلام سلامت خودرو متصل میشوند و شما با چک کردن آن میتوانید از سلامت تمام قطعات اطمینان حاصل کنید. یکی از این سنسورها که دارای اهمیت بسیار زیادی نیز میباشند، سنسور اکسیژن ماشین میباشد. اما سنسور اکسیژن چیست؟ چه استفادهای دارد؟ چطور میتوان متوجه خرابی آن شد؟

 

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن

وظیفه ی اصلی سنسورها بررسی شرایط محرکهای فیزیکی بخصوصی است، برای مثال در تنظیم سنسورها مقادیری تعیین شده است که در هنگام تغییر آن مقادیر سنسور متوجه وجود مشکلات و اختلالاتی در سیستم خودرو خواهد شد و به گزارش هر نوع خرابی، نقص یا هرگونه مشکلی میپردازد تا شما بتوانید به رفع آن اقدام کنید.

یکی از انواع این سنسورها حسگر اکسیژن میباشد که با نام لامبدا نیز شناخته میشود، این سنسور در صنعت قطعات به عنوان یک قطعهی الکترونیکی شناخته میشود که وظیفهی اصلی آن اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در سوخت میباشد. این سوخت میتواند در دو نوع گاز و بنزین باشد که با توجه به مقدار تعیین شده و تغییرات بوجود آمده در آن حسگر شروع به بروز اخطار و گزارش مشکلات میکند. سنسور اکسیژن یکی از اصلیترین حسگرهای خودرو میباشد و در ورودی مسیر اگزوز قرار دارد. وظیفهی دیگر این سنسور را میتوان اندازهگیری میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی از خودرو یا در واقع موتور دانست. اکسیژنی که در این نوع از گازها وجود دارد در واقع میزانی از اکسیژن است که در فرآیند احتراق سوخته نشده است، پس همانطور که متوجه شدید بالا بودن میزان اکسیژن به معنای احتراق ناقص و درصد نامناسب مخلوط سوخت و هوا است. پس به این شکل زمانی که گزارش وجود بیش از حد اکسیژن در بخشهای خودرو به شما اعلام شد، در نتیجه غلظت مخلوط بالا و مصرف سوخت بیش از حد مطلوب است. در این زمان شما باید با توجه به نوع خودرو و مشکل دقیق اقدام به حل آن کنید، بهترین راه حل تماس با متخصص و فرد حرفهای در این زمینه میباشد تا بتوانید به صورت دقیق درخواست مشاوره کنید. گزارشهایی که سنسور اکسیژن ارسال میکند به صورت سیگنالهای قابل خوانش (تغییر ولتاز ۱ تا ۹ ولت) برای ECU ارسال شده و سپس در صورت وجود اکسیژن زیاد، دستگاهECU تنظیمات لازم را در سیستم سوخترسانی با تغییر زمان پاشش انژکتورها، پیاده سازی خواهد کرد. پس اگر که سطح غلظت سوخت بالا باشد، دستگاه زمان پاشش را کوتاه کرده و در صورت رقیق بودن سطح آن را افزایش میدهد. به صورت کلی میتوان وظایف سنسور اکسیژن را به صورت زیر بیان کرد:

  • ایجاد تأثیرات و تغییرات در کاهش مصرف سوخت
  • کاهش سطح آلایندگی خودرو
  • بهبود احتراق و افزایش راندمان موتور
  • نشان دادن علائم خرابی سنسور اکسیژن

انواع سنسور اکسیژن و ساختار آن

سنسورهای اکسیژن در دو نوع مختلف تولید میشوند که هر کدام دارای کاربریهای متفاوتی هستند، در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید به ذکر آنها بپردازیم:

  • تک سیم: این نوع در خودروهای قدیمیتر به کار میرود و گرمکن ندارد.
  • یک سوکت چهار سیم: این نوع دارای دارای گرمکن است و دقت بالایی نیز در انجام موارد مختلف دارد، به همین علت استفاده از آن در خودروهای جدید و پیشرفته توصیه میشود.

سنسور اکسیژ« خودرو

ساختار سنسورهای اکسیژن

ساختار سنسورهای اکسیژن دارای بخشهای مختلفی است که در بخش زیر به ذکر آنها پرداختهایم:

  • المنت گرم شونده
  • الکترودهای پلاتینیومی
  • بدنه سرامیکی یا چینی
  • غلاف با جنس دی اکسید زیرکونیوم

ممنونیم که تا پایان این مطلب همراه ما بودید، امیدواریم با خواندن موارد گفته شده بتوانید با سنسور اکسیژن آشنا شده باشید. سلامت این سنسور نیز دارای اهمیت بالایی است و شما باید با بررسی آن به صورت ماهانه توسط متخصصین یا با مشورت افراد کارکشته از فعال بودن آن اطمینان حاصل کنید تا در مواقع خطر به مشکل برنخورید.

جهت خرید انواع لوازم یدکی خودرو همچون لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی اصلی هیوندا میتوانید به صفحه محصولات مراجعه فرمایید،  و یا جهت دریافت مشاوره از بخش نظرات در هر قسمت اسفاده بفرمایید،همچنین همکاران ما در واحد پشتیبانی تلفنی با شماره ۳۳۵۳۰۵۲۵ همواره در خدمت شما عزیزان هسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button