سنسور دور موتور اصلی ترین سنسور سامانه مدیریت موتور می باشد. افزون بر سرعت، این سنسور با چرخ ماشه وضعیت میل لنگ را مشخص می کند. اجازه دهید شما را با نحوه کار کرد سنسور دور موتور خودرو آشنا کنیم، میل لنگ به پیستون ها و به وسیله چرخ دنده و کلاچ به گیربکس وصل می شود. حرکات خطی بالا و پایین پیستون ها را به حرکت دورانی مبدل می‌کند. این گردش میل لنگ آن ابزاری است که به موتور قدرت داده و سبب حرکت خودرو می شود. سنسور شتاب و وضعیت میل لنگ این شتاب گردش و حتی وضعیت میل لنگ را پیگیری می کند.

میل بادامک که به وسیله یک تسمه یا زنجیر تایمینگ به وسیله میل لنگ به حرکت در می آید و با نصفی از شتاب، میل لنگ به گردش در می آید و سبب باز و بسته شدن دریچه ها می شود. در نزدیکی راه اندازی شده، سنسور میل بادامک وظیفه دارد وضعیت میل را اندازه بگیرد.

سنسور دور موتور

این سیگنال با وضعیت میل لنگ جهت تشخیص اینکه کدام سیلندر هم اکنون در جریان برق است بکار برده می شود. ECU جهت مشخص کردن زمان ریختن سوخت و کار با شمع به این تجهیز احتیاج دارد. همچنین برای اطلاع از نحوه کارکرد سیستم تعلیق خودرو می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

سنسور دور موتور در خودرو چیکار میکند؟

در این مبحث می خواهیم به وظایف عمده سنسور دور موتور در خودرو بپردازیم.

  • گزارش حرکت فلایویل به ECU که می تواند منجر به اعمال استارت و تکان دادن ماشین در دنده شود.
    لازم به ذکر است که با توجه به خصوصیت ذکر شده ماشین های انژکتوری را با تکان دادن یا هل دادن می توان روشن کرد ولی توجه کنید این عمل در خودروهایی همانند پژو اصلا توصیه نمی‌شود. چرا که در ماشین پژو تسمه پلاستیکی دندانه دار بکار برده می شود و ضربه شدید ول کردن فوری پدال کلاچ می تواند با ملاحظه به اینرسی میل سوپاپ سبز از بین رفتن یک یا چند عدد دندانه تسمه شود و در این صورت ماشین بی آن که نقصی را به وسیله سیستم های عیب یابی گزارش دهد دیگر تنظیم شدنی نخواهد بود.
  • شناسایی نقطه مرگ بالا به ECU برای به حرکت درآوردن آن به فرستادن فرامین پاشش انژکتور و اعمال جرقه.
  • شناسایی دور موتور به دور سنج به وسیله ECU
  • عرضه آوانس استاتیکی به ECU

به طور مختصر برآورد مدت زمان جرقه، ارزیابی و تنظیم دور آرام، بازشناسی حالت موتور از مصارف و وظایف عمده سنسور دور موتور با سنسور وضعیت میل لنگ می باشد. برای یافتن قطعات مورد نظر از قبیل این سنسور می توانید به بخش فروشگاه تابان پارت مراجعه کرده و بهترین قطعات را با گارانتی تهیه نمایید.

علائم خرابی سنسور دور موتور چیست

همانند دیگر قطعات سنسور های دور موتور نیز با گذشت زمان کیفیت خودرا از دست داده و خراب می‌شوند، برای اینکه شما قبل از کامل خراب شدن آن اطلاع داشته باشد و اقدام به تعویض سنسور دور موتور کنید تا در جاده نمانید باید از نشانه های خرابی سنسور دور موتور اطلاعات کافی داشته باشید. بنابراین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ماشین استارت می خورد ولی اصلا روشن نمی شود.
  2. نشان دادن غلط دور موتور
  3. قطع شدن پمپ بنزین موقعی که ماشین استارت می خورد.
  4. پیش افزایش دور موتور وضعیت کات آف ایجاد می شود.
  5. دور سنج به صورت مطلوبی عمل نمی کند.

روش های تشخیص خرابی سنسور دور موتور

چگونه سنسور دور موتور را تمیز کنیم

در صورت نقص سنسور دو موتور، ماشین روشن نمی شود و بعد از روشن شدن فوری خاموش می شود. اگرچه اغلب اوقات امکان دارد سنسور ESS هیچ نقصی نداشته باشد و به علت واقع شدن در بخش بالایی فلایویل به همراه براده آهن و روغن دچار آلودگی شده باشد که بعد از پاکیزه نمودن این آلودگی ها و کثیفی ها مسئله برطرف می شود.
چنانچه سنسور موتور ماشین دچار آلودگی شده باشد نمی تواند سیگنال های مطلوبی را به کامپیوتر ماشین بفرستد، جهت تمیز کردن سنسور دور موتور و این بخش بایستی آن را از موتور جدا کرده و تمیز کنید و سپس اقدام به روغن کاری کنید، در صورت رفع مسئله ایجاد شده، ماشین روشن می شود.
همچنین برای اطلاع از اینکه سنسور دور موتور کجاست باید مشخصات خودروی خود را ائم از مدل،سری و… را به ما اعلام کنید تا راهنمایی های لازم انجام شود ولی به صورت کلی جهت جلوگیری از اتلاف وقت به مکانیک مراجعه کنید.

چگونگی تست سنسور دور موتور

در این بخش از مقاله قصد داریم شما با چگونگی بررسی و تست سنسور دور موتور را شرح دهیم که به صورت کلی به دو روش ولتی و اهمی امکان پذیر است. و در ادامه شما را با هر 2 روش آشنا خواهیم کرد، باما همراه باشید.

تست اهمی سنسور دور موتور

در شیوه اهمی بایستی استقامت سیم پیچ آن برای سوکت قهوه ای بین ۳۸۰ اهم الی ۴۲۰ اهم و برای سوکت مشکی ۸۰۰ اهم الی ۹۰۰ اهم باشد.

تست ولتی سنسور دور موتور

در شیوه ولتی هم هنگامی که موتور در دور آهسته عمل می کند بایستی ولتاژ پی در پی تولیدی بین ۱.۵ الی ۵ ولت باشد.

چگونه سنسور دور موتور را تعمیر کنیم

به صورت کلی برای تعمیر سنسور دور موتور ماشین می‌توان از روش های زیر استفاده کرد ولی قابل ذکر است که اگر تخصص مکانیکی ندارید حتما خودروی خود را به یک متخصص معرفی کنید تا با دانش و ابزار های خودرو اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات آن نماید. 2 روش تعمیر سنسور دور موتور عبارت‌اند از:

  1. بایستی آن را جدا کرده و راس آن را عاری از هر نوع ذرات براده آهن، کربن و روغن نمایید.
  2. بهتر است این سنسور را در صورت خرابی با یک نمونه جدید و نو عوض کنید.

تست سنسور دور موتور

این سنسور اگر دستخوش خرابی و نقص شود سبب می شود ماشین استارت بخورد اما اصلا روشن نشود، نخستین علائم خرابی برق سر وایر شمع کار نمی کند، برای بررسی آن شما می توانید سوییچ را باز کنید و با دم باریک یکی از وایر های سر شمع را خارج کنید و به کسی دیگر بگویید استارت بزند و در فاصله ۳ سانتی متری آن را نزدیک شمع خودرو قرار می دهید چنانچه جرقه ایجاد نکرد مطمئنا سنسور دور موتور دچار مشکل شده است.

سخن آخر و نتیجه گیری

ممنونیم که تا پایان این مقاله با همراه بودید، به صورت کلی ما در این دقایقی که باهم سپری کردیم سعی داشتیم شمارا با سنسور دور موتور آشنا کنیم علائم خرابی و روش های تعمیر ان را نیزشرح دهیم، امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button