استارت خوردن ماشین و در نهایت روشن نشدن آن یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که تمامی رانندگان با آن درگیر هستند. امروز در این مقاله می‌خواهیم تمامی مواردی را که باعث استارت خوردن و روشن نشدن ماشین می‌شود را به دقت مورد بررسی قرار دهیم. پس همراه ما باشید.

دلایل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین 

چرا خودرو روشن نمیشود ولی استارت میخورد دلایل زیادی برای روشن نشدن خودرو وجود دارد که در این مقاله از سایت تابان پارت به همه آن‌ها اشاره می‌کنیم. حتماً برای شما هم پیش آمده که ماشین شما بعد از استارت زدن روشن نمی‌شود.

در چنین مواقعی حتی اگر کار خاصی انجام ندهید باز هم روشن نشدن خودرو مشکل بزرگی است مخصوصاً با هزینه‌های بالای تعمیرات این روزها! این مشکل می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که برای یافتن آن به تجربه و دانش فنی زیادی نیاز دارد. اگر دانش فنی کافی ندارید، نگران نباشید، زیرا در ادامه این مقاله به تمامی دلایل روشن نشدن خودرو می‌پردازیم.

علت کم آب شدن رادیاتور

دلیل روشن نشدن ماشین کافی نیست. این مشکل به دو صورت رخ می‌دهد. ممکن است هنگام چرخاندن سوئیچ یا فشار دادن دکمه استارت، هیچ واکنشی از سوی استارت نداشته باشد و در نهایت صدای تق تق شنیده شود. این می‌تواند ناشی از مسائلی مانند مشکلات باتری، برق ضعیف خودرو، به خصوص پمپ بنزین، مشکلات ایمنی کیت باشد.

سوئیچ و غیره حالت دیگری هم هست که ماشین روشن نمی‌شود، بعد از چرخاندن سوئیچ یا فشار دادن دکمه استارت، ماشین روشن می‌شود اما موتور روشن نمی‌شود. در ادامه قبل از اینکه بخواهیم دلیل روشن نشدن خودرو را توضیح دهیم، بهتر است با نحوه عملکرد استارت خودرو آشنا شوید.

در گذشته عملیات راه اندازی خودرو توسط دسته بود و موتور خودرو با چرخاندن دسته شروع به کار می‌کرد، اما امروزه هر خودرویی اعم از داخلی و خارجی را باید روشن کرد و شروع به حرکت کرد. اکنون این عملیات امکان‌پذیر است. این کار را می‌توان با چرخاندن سوئیچ یا در اتومبیل‌های جدیدتر با فشار دادن دکمه‌ای به نام دکمه استارت انجام داد.

استارت خودرو

مراحل روشن کردن ماشین

  • مخلوط سوخت و هوا
  • تراکم سوخت و هوا توسط نیروی مکانیکی
  • جرقه برای احتراق سوخت و هوا
  • پیستون‌ها را در سیلندر حداقل 100 دور در دقیقه حرکت دهید

چرا استارت ماشین کار می‌کند اما روشن نمی‌شود؟

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، در این مقاله می‌خواهیم استارت خوردن و روشن نشدن خودرو را بررسی کنیم که در آن خودرو استارت می‌خورد اما پیستون‌های موتور از حرکت خودداری می‌کنند. برزو چنین مشکلی دلایل بسیاری دارد که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

خرابی استارت خودرو

استارت خودرو یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند و در واقع وظیفه راه‌اندازی موتور را بر عهده دارد. هنگام استارت، انرژی الکتریکی توسط باتری به استارت منتقل می‌شود و چرخ‌دنده‌های استارت را به حرکت در می‌آورد. در نهایت حرکت چرخشی دنده‌های استارت به موتور خودرو منتقل می‌شود تا موتور شروع به کار کند. استارت خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که می‌توان به پوسته استارت، بالشتک، آرمیچر، کربن استارت، دنده استارت و … اشاره کرد. توجه داشته باشید که خرابی یکی از اجزای استارت ممکن است دلیل روشن نشدن خودرو باشد.

علائم خرابی سنسور دور موتور

کمبود سوخت

ساده‌ترین دلیل روشن نشدن خودرو ممکن است کمبود سوخت در باک خودرو باشد. اگر خودروی شما خالی از بنزین باشد، سوختی برای ترکیب، تراکم و در نهایت احتراق وجود ندارد، بنابراین خودرو روشن نمی‌شود!

تخریب پمپ بنزین

پمپ بنزین یکی از قسمت‌های مهم و حیاتی خودرو است. اگر پمپ به هر دلیلی آسیب ببیند، قادر به انتقال سوخت به موتور نخواهد بود و در نتیجه موتور روشن نمی‌شود.

مشکل شمع و کویل

مرحله سوم استارت مربوط به احتراق است که ارتباط مستقیمی با سیم‌پیچ و شمع دارد. شمع‌ها و کویل های آسیب‌دیده به زمان و ولتاژ جرقه آسیب می‌زند و نتیجه این است که خودرو روشن نمی‌شود. اگر ماشین شما ضعیف استارت می‌زند، شمع‌ها را به مراکز خدمات مجاز نشان دهید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود. البته این خرابی می‌تواند به دلیل عدم برق‌رسانی به شمع‌ها نیز باشد که در این صورت باید سیستم برق خودرو خود را بررسی و تعمیر کنید.

مسدود شدن فیلتر خودرو

اگر فیلتر بنزین خودروی شما مسدود شده است یا به هر دلیل دیگری خطوط سوخت موتور شما با رسوبات مسدود شده است، انتظار نداشته باشید که خودروی شما تنها با یک بار استارت به سرعت روشن شود و موتور شما غرش دلپذیری داشته باشد.

خرابی انژکتور

در سال‌های اخیر کاربراتور به‌طور کامل جایگزین انژکتور شده است. نام دیگر انژکتور سیستم تزریق سوخت است که وظایفی در زمینه سوخت‌گیری دارد. بنابراین وجود مشکل در انژکتور را می‌توان یکی از دلایل روشن نشدن خودرو دانست.

روغن موتور بی کیفیت

به یاد داشته باشید که مشکل روشن نشدن خودرو پس از استارت بیشتر در فصول سرد سال پیش می‌آید که یکی از دلایل آن ممکن است استفاده از روغن موتور بی کیفیت و اصل نبودن باشد. این موتورهای روغنی نمی‌توانند روغن‌کاری لازم برای حرکت قطعات متحرک داخل موتور را تأمین کنند.

بهترین روغن موتور برای ماشین

باتری تمام شده است

وقتی استارت می‌زنید و ماشین روشن نمی‌شود، ممکن است باتری آن تمام‌شده باشد. یک نوع تخلیه باتری به نام تخلیه انگلی وجود دارد. هنگامی‌که ماشین خود را خاموش می‌کنید، برخی از اجزای کامپیوتر مانند ساعت یا زنگ ساعت از باتری برای کارکردن و ذخیره یک سری اطلاعات استفاده می‌کنند و به مرور زمان آن را تخلیه می‌کنند.

به راحتی روزانه جبران می‌شود. اما اگر ماشین در گوشه‌ای خوابیده باشد و به ندرت از آن استفاده شود، باتری آن در مدت زمان خالی یا گفته می‌شود که در حالت آماده به کار است و تنها راه‌حل، تعویض آن خواهد بود. روشن گذاشتن چراغ‌های خودرو در زمانی که هیچ کاری انجام نمی‌دهید، باتری را سریع‌تر خالی می‌کند.

سخن پایانی

در تمامی این موارد خرابی پمپ بنزین بسیار شایع‌تر است و به دلیل نرسیدن بنزین به موتور ماشین استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button