رانندگی با ماشینی که فرمان آن به سمت راست یا چپ کشیده میشود، به خصوص در سفرهای جاده‌ای طولانی‌تر می‌تواند آزاردهنده باشد. رانندگی آرام تنها چیزی است که در طول رفت و آمد روزانه یا سفر خانوادگی خود به آن امیدوار هستید. به همین دلیل است که وقتی در حال رانندگی هستید، چنانچه احساس کنید که فرمان به سمت راست یا چپ کشیده میشود، بسیار دلسرد کننده است.

در این مقاله، دلایل متعددی را بررسی می کنیم که به شما کمک می کند تا این مشکل را حل کنید.

دلایلی که ماشین هنگام رانندگی به چپ یا راست می کشد!

شایع ترین دلیلی که ماشین به سمت راست یا چپ می کشد، به دلیل تراز معیوب چرخ ها یا فشار نامناسب لاستیک است. همچنین می تواند ناشی از بلبرینگ چرخ یا سایر قطعات معیوب تعلیق باشد.

در اینجا فهرست دقیق تری از علل احتمالی کشیدن ماشین به یک طرف آورده شده است:

  1. فشار ناهموار تایر

این ساده ترین مشکل است و به راحتی قابل حل خواهد بود. زمانی که لاستیک‌های شما فشار ناهمواری دارند ، ممکن است احساس کنید که به یک سمت کشیده می‌شوید.

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری خودروی اتوماتیک

اگر فشار تایر در یک تایر خیلی زیاد یا کم باشد، ارتفاع آن در مقایسه با بقیه لاستیک ها تغییر می کند. این مشکل منجر به تغییر تراز می شود. می‌خواهید فشار لاستیک توصیه‌شده را بر روی درب سمت راننده‌تان بررسی کنید و فشار را اغلب چک کنید.

با این حال، اگر به طور مداوم فشار لاستیک کمتر از حد معمولی را مشاهده می کنید، ممکن است مشکل بزرگتری داشته باشید. لاستیک های خود را برای داشتن هر گونه سوراخ بررسی کنید.

  1. به تراز چرخ نیاز دارد

اگر لاستیک ها خوب هستند، بررسی بعدی شما باید تراز بودن باشد. اگر چرخ ها و محورها به درستی ردیف نشده باشند، ماشین می تواند بکشد. همچنین ممکن است با نگاه کردن به فرمان متوجه مشکل شوید.

خوشبختانه، مدت زیادی طول نمی کشد تا مکانیک چرخ ها را تراز کند. می‌خواهید فوراً این مشکل را برطرف کنید، زیرا تراز نامناسب چرخ‌ها باعث می‌شود تایرها به‌طور یکنواخت فرسوده شوند، به این معنی که زودتر از موعد نیاز به تعویض لاستیک خواهید داشت.

  1. بلبرینگ چرخ بد

یاتاقان‌های چرخ به مرور زمان فرسوده می‌شوند و زمانی که خراب می‌شوند علائم مشخصی را به همراه دارند. قبل از اینکه متوجه کشش به یک طرف شوید، باید متوجه برخی مشکلات دیگر شوید.

ابتدا صدای ساییدن از ناحیه لاستیک شنیده می شود. علاوه بر این، فرمان ممکن است شروع به لرزیدن کند. در نهایت، ماشین شما شروع به کشیدن می کند.

هنگامی که بلبرینگ چرخ خراب شد ، باید رانندگی وسیله نقلیه را متوقف کنید. رانندگی با یاتاقان های بد خطرناک است و نمی خواهید خود یا سرنشینان را در معرض خطر تصادف قرار دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه تایر خودرو را تعویض کنیم

  1. قطعات سیستم تعلیق یا فرمان فرسوده شده اند

اگر مشکل لاستیک یا بلبرینگ چرخ نیست، باید عمیق‌تر نگاه کنید. در برخی موارد، ممکن است یک قطعه فرمان یا سیستم تعلیق خراب شده باشد.

به طور کلی، سیستم تعلیق و فرمان باید سالانه مورد بازرسی قرار گیرند تا از هر گونه مشکلی جلوگیری شود. با این گفته، یک قطعه ممکن است در هر زمان از کار بیفتد، که منجر به نگرانی کلی در مورد رانندگی و احساس کشش می شود.

دلایل کشش خودرو هنگام ترمزگیری

دلیل کشیدن خودرو به راست و چپ در حین ترمز

  1. لنت ترمز آسیب دیده یا گیر کرده است

اگر یکی از لنت های ترمز آسیب ببیند ، می تواند باعث شود که ماشین در حین ترمز بکشد. علاوه بر این، لنت ترمز با کیفیت پایین بیشتر احتمال دارد که ترک بخورد، به خصوص اگر از ترمز شدید استفاده کنید.

با گذشت زمان، ترک تنها عمیق‌تر می‌شود و در نتیجه مواد اصطکاک از جای خود خارج می‌شوند. با کوچکتر شدن مواد لنت ترمز، عملکرد توقف شما با مشکل مواجه می شود و می توانید متوجه کشش به پهلو شوید. لنت‌های ترمز فرسوده نیز باعث فرسودگی روتورها می‌شوند، بنابراین باید فوراً آنها را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: خرید حواله خودرو

  1. معیوب بودن کالیپر ترمز

کالیپر ترمز نیز بخشی جدایی ناپذیر از سیستم توقف است که می تواند باعث کشیده شدن به یک طرف شود. اگر کولیس ها به درستی نگهداری نشوند، ممکن است بچسبند.

هر زمان که با کالیپر چسبنده سر و کار دارید، نیروی ترمز کاهش می یابد. علاوه بر این، ترمزها کشیده می‌شوند و باعث می‌شوند که شما احساس کشش را تجربه کنید.

دلایل کشش خودرو هنگام شتاب گیری

  1. تعلیق نامناسب

اکثر مواقعی که در حین شتاب گیری متوجه کشش می شوید، مشکل مربوط به تراز سیستم تعلیق است. هنگامی که سیستم تعلیق از کار افتاده باشد، به آن کشش شعاعی با لاستیک ها می گویند.

ببینید داخل لاستیک ها تسمه های شعاعی وجود دارد. این تسمه ها لاستیک را در شکل دایره ای خود نگه می دارند و یکپارچگی در جاده را حفظ می کنند. با این حال، با مشکل تراز، تسمه ها ممکن است شکسته شوند، که باعث می شود تایر کشیده شود، به خصوص در هنگام شتاب گیری. برای رفع این مشکل، به یک تایر جدید و یک تراز نیاز دارید.

167852769035

  1. جزء تعلیق آسیب دیده

سیستم تعلیق برای متعادل کردن دست اندازها و ناصافی های جاده طراحی شده است. وظیفه آن ارائه یک سواری نرم و بدون توجه به ظاهر جاده است.

اگر در هنگام شتاب گیری متوجه کشش شدید، به احتمال زیاد با نوعی مشکل تعلیق روبرو هستید. ممکن است یک جزء آسیب دیده یا به سادگی شل شده باشد. یک بازرسی کامل تعلیق باید مشکل را برای شما محدود کند.

دلایل کشش خودرو پس از تراز کردن چرخ ها

شایع‌ترین دلیلی که باعث می‌شود ماشین شما پس از تراز کردن چرخ‌ها کشیده شود، این است که تراز چرخ‌ها به درستی انجام نشده است، اما همچنین می‌تواند به دلیل بد بودن بوش بازوی کنترلی یا هر مشکلی در سیستم تعلیق باشد.

اگر فشار باد لاستیک‌های خود را چک کرده‌اید و خودرو را در یک راستا قرار داده‌اید، اما همچنان احساس کشش به یک طرف دارید، ممکن است مشکلات بزرگ‌تری روی دست خود داشته باشید. در این مرحله، بازرسی کامل بلبرینگ چرخ، ترمز، سیستم تعلیق و فرمان برای تعیین علت کشش ضروری است. هیچ یک از این مسائل نباید رها شود وگرنه ایمنی خود را در جاده به خطر می اندازید.

فشار هوا و تاثیر آن در کشیده شدن فرمان خودرو به راست یا چپ

یکی از رایج‌ترین دلایلی که ماشین شما به سمت راست می‌کشد، فشار هوای نامناسب در لاستیک‌های شماست. لاستیک با فشار کمتر در یک طرف وسیله نقلیه دارای ارتفاع متفاوتی است که باعث تغییر تراز چرخ ها می شود. لاستیک های کم باد شده مقاومت بیشتری در برابر غلتش دارند که کشش فرمان را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید: گرفتن کارت سوخت خودروی صفر

زمانی که ماشین شما شروع به کشیدن می کند، به طور مرتب فشار لاستیک خود را چک کنید. همچنین حتما لاستیک های عقب را بررسی کنید. فشار هوای پایین عقب نیز بر روی تراز چرخ ها تأثیر می گذارد و کشش فرمان را به خصوص در خودروهای با فاصله محوری کوتاه ایجاد می کند.

طراحی آج

طراحی آج و همچنین فرسودگی لاستیک نیز ممکن است دلیل کشیده شدن ماشین شما به سمت راست باشد. هر برند دارای طراحی آج منحصر به فرد با ویژگی های نقش متمایز است. این ویژگی ها در یک رول ممکن است در همان مارک تایر نیز متفاوت باشد. یک مثال از این می تواند این باشد که شما یک لاستیک را در یک مجموعه تعویض کنید و کشش را تجربه کنید. اگر بخواهید یک لاستیک بد را با یک لاستیک جدید در جلو تعویض کنید، ممکن است ماشین شما مستقیما رانندگی نکند. لاستیک ها باید به صورت جفت تعویض شوند و لاستیک های جدیدتر در عقب خودرو قرار گیرند.

ماشین به سمت راست حرکت می کند نکته سریع: خودروی خود را بررسی کنید اگر کشیدن پس از چرخش لاستیک شروع شد

نتیجه

اگر ماشین شما به سمت راست یا چپ می‌کشد، باید آن را به تعمیرگاه مورد اعتماد خود ببرید و از آنها بخواهید تراز بودن را بررسی کنند. تعمیرگاه های معتبر تجهیزات تشخیصی پیشرفته ای دارند تا دلیل دقیق مشکل کشش وسیله نقلیه شما را مشخص کنند. خواه علت آن تراز ضعیف، لاستیک نامناسب، ترمزهای معیوب، قطعات سیستم تعلیق فرسوده یا شرایط جاده و … باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button