اکثر افراد همیشه برای تعویض تایر خودرو به مکانیکی‌ها مراجعه می‌کنند، اما برخی مواقع به دلیل عدم دسترسی به مکانیکی، فرد نمی‌تواند برای تعویض تایر خودرو به مکانیک مراجعه کند‌.

در چنین مواقعی به دلیل اینکه لاستیک خودرو نیاز به تعویض دارد و دیگر نمی‌توان رانندگی کرد، باید خود شخص تعویض تایر خودرو را انجام دهد؛ ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که آموزش تعویض چرخ خودرو را به شما آموزش دهیم تا خودتان بتوانید در موقعیت‌های بحرانی آن را تعویض کنید.

آموزش تعویض تایر ماشین در محل

شما باید قبل از هرکاری بتوانید امنیت، تجهیزات و موارد لازم را تهیه کنید و سپس بتوانید به راحتی خودتان تایر خودرو را در محل تعویض کنید. از این رو در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم در این زمینه و آموزش های لازم را به شما ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: حواله خودرو چیست

رعایت نکات ایمنی پس از توقف برای تعویض تایر خودرو

اولین قدم برای تعویض تایر خودرو، این است که سعی کنید این کار را در ایمن‌ترین جای ممکن انجام دهید. برای انجام این کار نباید خودرو را در جاده‌ای شیب‌دار یا سراشیبی پارک کنید؛ خودرو باید در یک جاده صاف و دور از وسایل نقلیه در حال عبور پارک شود.

در صورتی که مجبور شدید در جاده‌های شیب‌دار توقف کنید، حتماً با استفاده از آجر یا سنگ‌های بزرگ لاستیک‌های سمت مخالف را مهار کنید. اگر خودروی شما دنده دستی است آن را در حالت دنده عقب یا دنده یک قرار دهید، اما اگر دنده اتوماتیک است باید آن را روی وضعیت Park قرار داد؛ سپس چراغ‌های خطر خودرو را روشن کرده و برای ایمنی بیشتر، مثلث ایمنی را به فاصله ۱۰۰ متری خودرو قرار دهید.

توجه داشته باشید که حتی اگر قصد داشته باشید در حیاط یا پارکینگ منزل تایر خودرو را تعویض کنید باید چراغ‌های خطر خودرو را روشن کنید، زیرا برخی خودروها به قابلیت تعلیق هوا ARS مجهز هستند که این قابلیت موجب از بین رفتن همسطحی اتوماتیک خودرو می‌شود و این عمل زمانی صورت می‌گیرد که چراغ‌های خطر روشن باشند؛ همچنین انجام این کارها به شما کمک می‌کند که رانندگان دیگر متوجه شما شوند و از تصادف جلوگیری شود.

تجهیزات لازم برای تعویض تایر خودرو

وجود سه وسیله به نام‌های جک، آچار چرخ و لاستیک زاپاس برای تعویض صحیح و موفق تایر خودرو الزامی است. معمولاً جک هیدرولیکی یا جک قیچی شکل و آچار چرخ همراه با وسیله نقلیه عرضه می‌گردند.

خوب است بدانید که آچار چرخ وسیله‌ای ۳ منظوره است؛ یعنی این میله اهرم برای باز کردن پیچ‌های مهار چرخ، خارج کردن قالپاق چرخ و کمک به جک برای بالا بردن خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: کارت سوخت خودروی صفر را از کجا بگیریم

توجه داشته باشید تایرهای زاپاس معمولاً در صندوق عقب خودروها زیر کفپوش جا می‌گیرند؛ اما در برخی مدل‌های وسیله نقلیه مانند وانت، تایر زاپاس در زیر خودرو قرار می‌گیرد.

تجهیزات لازم برای تعویض تایر خودرو

مراحل تعویض تایر خودرو به صورت تصویری

در ادامه میخواهیم مراحل را به شما به صورت گام به گام توضیح دهیم تا بدون هیچگونه مشکلی بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید. پس با ما همراه باشید.

استفاده از جک برای بالا بردن خودرو

در ابتدا اگر چرخ شما دارای قالپاق است، باید آن را جدا کنید و سپس قسمت تخت جک را زیر خودرو قرار دهید تا کمی از فشار وارد شده روی پیچ‌های چرخ کاهش داده شود و پیچ‌ها راحت‌تر باز شوند.

توجه داشته باشید که محل استقرار جک بسیار مهم است؛ زیرا اگر جک در محل نامناسب استقرار شود، خطرات زیادی ممکن است به وجود بیاید.

در اکثر خودروها فلش یا علامتی بر روی بدنه خودرو حک شده است که نشان دهنده محل صحیح قرارگیری جک است؛ در صورتی که این علامت وجود نداشت، از دفترچه راهنمای خودرو کمک بگیرید.

هنگام قرارگیری جک در زیر خودرو، اطمینان حاصل کنید که به صورت کج قرار نگرفته باشد و کاملا همسطح با زمین باشد؛ سپس با استفاده از جک شروع به بلند کردن خودرو کنید تا زمانی که تایر موردنظر به طور کامل از سطح زمین جدا شود.

توجه داشته باشید که جک باید به صورت صاف به سمت بالا حرکت کند و هنگامی که دسته جک را بالا پایین می‌کنید، خودرو باید حالت پایداری خود را حفظ کند؛ در صورتی که احساس کردید خودرو در زمان بالا رفتن حالت پایدار ندارد، خودرو را پایین آورده و مجدد جک را مستقر کنید.

اگر جک دارای پایه‌های تکیه‌گاهی است، می‌توان برای پایدار نگه‌داشتن بهتر خودرو از آن‌ها استفاده کرد؛ بنابراین برای اطمینان بیشتر، حتما از آن‌ها استفاده کنید.

با استفاده از آچار چرخ، پیچ‌های مهار را به طور کامل باز کنید و در جایی که گم نشود قرار دهید؛ توجه داشته باشید که برای باز کردن پیچ‌های چرخ، احتیاج به زور زیادی است، بنابراین از تمام توان خود برای باز کردن پیچ‌ها استفاده کنید.

جایگزین کردن چرخ پنچر با لاستیک زاپاس

با دو دست خود چرخ را به طور مستقیم به سمت خود بکشید تا از کاسه چرخ جدا شود؛ در این مواقع ممکن است به دلیل زنگ‌زدگی، چرخ روی کاسه چرخ گیر کند که می‌توانید با چند ضربه‌ای پا، تایر را به‌راحتی از کاسه چرخ خارج کنید. تایر زاپاس را به طور مستقیم روی کاسه چرخ دقیقا جای قبلی چرخ پنچر شده قرار دهید و سپس پیچ‌ها را برداشته و هر کدام را در جای خود قرار دهید.

با استفاده از آچار چرخ، پیچ‌ها را بدون اینکه کج شوند ببندید و کاملا سفت کنید؛ پس از اینکه مطمئن شدید پیچ‌ها کاملا سفت شده‌اند، به آرامی جک را پایین بیاورید و زیر خودرو خارج کنید تا خودرو همانند قبل در سطح زمین قرار گیرد. مجدد با آچار چرخ، پیچ‌های چرخ را سفت کنید؛ در صورتی که پیچ‌ها شل باشند، ممکن است در هنگام رانندگی تایر از جای خود خارج شود و موجب تصادف شما شود.

بیشتر بخوانید: دلایل خالی شدن باتری خودرو

توجه داشته باشید در صورتی که از یک تایر سایز کامل استفاده کنید، می‌توانید با خیال راحت به رانندگی خود ادامه دهید؛ اما در صورتی که از یک تایر زاپاس موقت استفاده کرده‌اید، باید به نزدیک‌ترین پنچرگیری مراجعه کنید تا تایر شما را با یک تایر تمام سایز تعویض کند.

با استفاده از تایر زاپاس موقت نمی‌توانید با سرعت زیاد رانندگی کنید و باید با کم‌ترین سرعت رانندگی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button