مهم ترین بخش هر خودرو موتور خودرو می‌باشد که کنترل‌گر کلیه فعالیت‌های خودرو است. به همین منظور مراقبت و نگهداری از آن اهمیت زیادی دارد و برای داشتن خودرویی با عمر بالا باید دقت زیادی را صرف موتور و اجزای آن کرد. توجه به خرید لوازم یدکی اصلی هیوندا و لوازم یدکی کیا به همان میزان عمر خودرو را بالا می‌برد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به معرفی و بررسی نکات مهم شمع خودرو بپردازیم که یکی از اجزای مهم و کاربردی، در موتور خودرو به شمار می‌آید.

 

 

نکات مهم شمع خودرو 1

شمع خودرو

شمع خودرو یک جزء کوچک در موتور خودرو می‌باشد ولی نقشی حیاتی در فعل و انفعالات و واکنش‌های داخل موتور خودرو دارد. این قطعه کوچک داخل سیلندر خودرو قرار دارد و ایجاد جرقه می‌کند که این جرقه زمانی که سوخت در محفظه احتراق متراکم است، تولید می‌شود که همین باعث مصرف سوخت و تامین نیروی محرکه مورد نیاز برای به حرکت در‌آوردن پیستون‌ها و کار کردن موتور است. زمان ایجاد شدن جرقه بسیار مهم می‌باشد و عامل اولیه به کار افتادن موتور خودرو است.

 

شمع خودرو 3

انواع شمع خودرو

شمع خودرو انواع متفاوتی دارد و با توجه به نوع خودرو و مشخصات خودرو می‌توان مناسب‌ترین شمع را برای خودرو انتخاب کرد. البته شما همراهان محترم سایت تابان پارت برای خرید لوازم یدکی هیوندا و لوازم یدکی اصلی کیا می‌توانید با مشاوران تیم در ارتباط باشید تا یک انتخاب درست داشته باشید.

شمع‌ها‌ برای انجام وظیفه ایجاد جرقه معمولاً به ولتاژ 12000 تا 25000 ولتی نیاز دارند.برای اینکه شمع بازده مناسب را برای خودرو شما داشته باشد باید از شمع های با کیفیت و اصل استفاده کنید و بعد از گذشت مدت زمانی نیاز نیز به تعویض و بازبینی دارند. در ادامه به تقسیم بندی انواع شمع های خودرو موجود در بازار میپردازیم.

 

شمع گرم

این نوع شمع ها به اصطلاح سرد کارکرد نام دارند، به دلیل اینکه پایه بلندی دارند و مدت زمان کوتاهی گرما درون انها میماند که این ویژگی سبب شده برای خودرو هایی با دور موتور کمتر متناسب باشند.

 

شمع سرد

این نوع شمع برخلاف شمع گرم پایه‌های کوتاهی دارند و برای موتور‌هایی با دمای بالا طراحی شده اند. ویژگی کوتاه بودن بودن پایه‌ها باعث شده تا بتوانند گرمای ایجاد شده در اثر جرقه را به سرعت کاهش دهند و از احتراق زود رس جلوگیری کنند.

 

شمع نیکلی

این نوع شمع‌ها که قسمت اعظمی از شمع‌های موجود در بازار را شامل می‌شوند الکترود‌هایی از جنس نیکل دارند. به طور معمول شمع‌های نیکلی عمر کمی دارند و بعد از پیمودن مسافت ۲۰۰۰۰ کیلومتری باید تعویض شوند علاوه بر این مصرف سوخت بالایی در مقایسه با سایر شمع‌های موجود در بازار دارند.

 

شمع پلاتینیومی

جنس الکترودهای این نوع شمع‌ها، از آلیاژ پلاتینیوم بوده و دارای طول عمر بالا و هم‌چنین مقاومت گرمایی بالایی تا دمای ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد را داشته و در مقایسه به شمع نیکلی 5 برابر مسافت بیشتری را می‌توان با آن طی کرد و دیر‌تر نیاز به تعویض دارند پس استفاده از این نوع شمع‌ها علاوه بر افزایش شتاب در هزینه‌های مصرف سوخت و تعویض شمع نیز صرفه جویی می‌کند.

 

شمع ایریدیومی

الکترود مثبت این نوع شمع‌ها از جنس ایریدیوم است و همچنین در الکترود منفی در محل جرقه زنی پلاتین نیز به کار رفته است. ایریدیوم در مقایسه با پلاتین مقاومت دمایی بالاتری دارد که همین موضوع در افزایش عمر این نوع شمع‌ها تاثیر به سزایی دارد. محل جرقه زنی این نوع شمع‌ها از نوع الکترود سوزنی ریز و با دقت بالا در جرقه زنی هست.

 

شمع‌های چند الکترودی

در این نوع، شمع‌ها از چند الکترود منفی برخوردار هستند که همین موضوع باعث افزایش طول عمر بسیار می‌شود. این نوع شمع‌ها در کیفیت جرقه زنی تفاوتی با شمع‌های تک الکترودی ندارند و در مقایسه با طول عمر برتری دارند به دلیل اینکه چند الکترود دارند و در صورت آسیب به یکی از الکترود‌ها بقیه می‌توانند باز عمل جرقه زنی را ادامه دهند و شمع هم‌چنان کیفیت خود حفظ می‌کند.

 

شمع‌ مقاومتی

این نوع شمع‌ها دارای مقاومت سرامیکی در ساختار خود هستند که نویز ایجاد شده در اثر جرقه زدن را خنثی می‌کند و از به وجود آمدن اختلال و تداخل بین امواج رادیویی و جریان‌های الکتریکی جلوگیری می‌کند. این نویز ممکن است موجب بروز آسیب به قطعات الکتریکی خودرو شود.

جهت مشاهده انواع لوازم یدکی اصلی کیا و لوزام یدکی هیوندا می‌توانید به صفحه محصولات ما مراجعه فرمایید و به صورت آنلاین اقدام به خرید کنید. همچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان مجموعه تابان پارت از طریق صفحه تماس با ما و یا شماره 33530525 در ارتباط باشید.

 

شمع خودرو 1

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button