امروزه خرید و نگهداری خودرو از مهمترین دغدغه اشخاص و خانواده‌ها محسوب می شود. معمولا افرادی که به تازگی گواهینامه گرفته‌اند و یا خودروی تازه‌ای خریداری کرده‌اند به دلیل اطلاعات کمی که از رانندگی و ماشین دارند، نگرانی‌های بیشتری در مورد خرابی خودرو و تهیه لوازم یدکی دارند. این مقاله به شما کمک می‌کند که درباره نحوه مراقبت از خودرو بیشتر بدانید و متناسب با خودروی خود از لوازم یدکی‌های مناسبی مانند لوازم یدکی کیا، لوازم یدکی هیوندا و… استفاده کنید.

مهم ترین نکات نگهداری خودرو 2
سرویس‌های دوره‌ای خودرو

لاستیک‌ها

یکی از عوامل تاثیرگذار در عمر و عملکرد لاستیک‌ها، کنترل فشار باد آن¬ها است. رانندگی با لاستیک‌های کم باد، علاوه بر کاهش عمر لاستیک، باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود.

روغن موتور

تعویض به موقع روغن موتور مهم@ترین عامل حفظ سلامت موتور خودرو است. عدم تعویض به موقع روغن موتور باعث کاهش عمر قطعات داخلی موتور می‌شود. بطور استاندارد به ازای تعویض روغن هر 2 بار، 1 بار فیلتر روغن تعویض می‌شود.

تعویض فیلتر هوا

با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه، تعویض فیلتر هوا از 2 تا 4 بار در سال انجام می‌شود. عدم تعویض فیلتر هوا باعث سخت شدن ورود هوا به محفظه احتراق و در نتیجه افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده های بیشتر می‌شود.

تسمه تایم

با توجه به نوع خودرو، تسمه تایم باید در زمان مناسب خود تعویض گردند. بطور مثال برای خودرو پراید به ازای هر 100000 کیلومتر تسمه تایم باید عوض شود. در زمان تعویض تسمه تایم، میزان سفتی تسمه از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت تسمه است. عدم حرکت با دنده مناسب و همچنین کاهش ناگهانی سرعت به کمک دنده (دنده معکوس) باعث ایجاد فشار بر روی تسمه تایم می‌شوند. تسمه تایم‌های مرغوب را برای خودروهای محصول کیا و هیوندا می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم یدکی اصلی کیا و لوازم یدکی اصلی هیوندا تهیه کنید.

روغن جعبه دنده (گیریبُکس)

نوع روغن و زمان متناوب تعویض آن با توجه به نوع سیستم انتقال قدرت خودرو مشخص می¬شود. عدم تعویض به موقع و یا کاهش میزان روغن، باعث خوردگی چرخ دنده‌های سیستم انتقال قدرت می‌شود.

سیستم ترمز

بررسی سطح روغن ترمز و سلامت لنت‌های ترمز از مهم¬ترین بخش-های نگهداری از خودرو اند؛ چرا که تامین کننده ایمنی خودرو و سلامت سرنشینان است. روغن ترمز و لنت‌ها با توجه به نوع سیستم ترمز و میزان کارکرد خودرو بهتر است سالیانه 2 الی 4 بار چک شوند.

باتری

باتری‌های خشک نیازی به بررسی و نگهداری خاصی ندارند. اما باتری¬های آبی نیاز به بررسی سطح محلول الکترولیت آن دارند که بهتر است در مواقع تعویض روغن موتور (سرویس دوره‌ای) بازبینی شود.

شمع و وایِر

عملکرد بدِ شمع و وایر علاوه بر افزایش مصرف سوخت و کاهش توان خودرو باعث افزایش لرزش و در نتیجه استهلاک موتور می‌شوند. بنابراین بهتر است به صورت دوره‌ای (با توجه به مدل خودرو) بررسی و در صورت نیاز عوض شوند.

ضدیخ و ضدجوش

حفظ دمای بهینه موتور عامل مهمی است که باعث حفظ راندمان بالای آن می‌شود. به این منظور، بررسی سلامت سیستم خنک کاری خودرو از اهمیت ویژه‌ا‌ی برخوردار است. عدم وجود مایع ضدیخ و یا کافی نبودن آن در محلول خنک کننده باعث یخ ضدگی محلول می‌شود که می‌تواند خسارات شدیدی را به موتور وارد کرده و یا موقتا راننده را با دردسر مواجه کند. توصیه می‌شود در ابتدای فصل سرما، آب رادیاتور خودرو تعویض گردد و محلول جدید به همراه ضدیخ جایگزین شود.

مهم ترین نکات نگهداری خودرو 1
نکات عمومی نگهداری خودرو

  • رنگ

رنگ خودرو علاوه بر زیبایی، محافظی است برای جلوگیری از پوسیدگی بدنه خودرو. بنابراین جهت حفاظت از رنگ، عدم قرارگیری طولانی مدت خودرو زیر نور خورشید توصیه می‌شود. خصوصا رنگ-های تیره مانند سیاه و نوک مدادی بسیار آسیب پذیرتر از رنگ های روشن هستند.

  • چراغ‌ها

بهتر است به منظور حفظ ایمنی خودرو در هنگام رانندگی، وضعیت سلامت چراغ‌ها حتی الامکان به صورت هفتگی چک شوند.

  • توجه به علائم هشدار دهنده

روشن شدن علائم هشدار دهنده پشت آمپر، حاکی از وجود نقص در سیستم خودرو (سیستم احتراق، ترمز، کیسه هوا، دینام و …) است. توجه و رفع به موقع نقص بوجود آمده باعث جلوگیری از مشکلات بعدی می‌شود.

  • نحوه رانندگی

دنده‌کِشی مناسب از مهم‌ترین نکات رانندگی است که مستقیما بر سلامت موتور و جعبه دنده تاثیر می‌گذارد. قرار دادن موتور در حالت اِستال (دنده مُرده) باعث کاهش عمر شدید سیستم کلاچ، جعبه دنده و موتور می‌شود. حفظ سرعت مناسب در شرایط بد جاده‌ای، می‌تواند از آسیب زودهنگام به سیستم تعلیق خودرو جلوگیری کند؛ به عنوان مثال کاهش سرعت، قبل از رسیدن به سرعت‌گیر و عدم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی‌ها توسط ترمز از جمله کارهاییست که مشکلات احتمالی سیستم تعلیق را کاهش می‌دهد.

جهت مشاهده انواع لوازم یدکی خودروهای هیوندای و کیا می‌توانید به صفحه محصولات ما مراجعه فرمایید و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button