همه می دانیم که رانندگی با یک خودروی اتوماتیک بسیار لذت بخش است، زیرا دغدغه های کمتری وجود دارد که هنگام رانندگی و تمرکز در جاده باید نگران آن باشید. سیستم گیربکس اتوماتیک چند سرعته پس از قرار دادن گیربکس در درایو، نیازی به ورودی اضافی از راننده ندارد.

 تنها 2 پدال وجود دارد، یعنی پدال گاز و ترمز و پدال کلاچ وجود ندارد زیرا لازم نیست. بسته به سرعت خودرو و موقعیت پدال گاز، گیربکس اتوماتیک به طور خودکار، دنده مناسب را برای حداکثر کارایی انتخاب می کند. در ادامه نگاهی بیندازیم که چگونه می توانید گیربکس اتوماتیک خودروی خود را برای بهبود عملکرد مطلوب نگهداری کنید.

موارد لازم و مهم در خودرو های دنده اتوماتیک

اگر جز افرادی هستید که به تازگی خودروی اتوماتیک خریداری کرده اید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم و ضروری را در رابطه با نحوه نگهداری این نوع ماشین ها را بدانید. بهتر است مقاله نحوه تعویض تایر خودرو را نیز مطالعه کنید.

1 تعمیر و نگهداری منظم

گیربکس اتوماتیک یک سیستم بسیار پیچیده است و برای ارائه حداکثر عملکرد باید به طور منظم سرویس شود. اطمینان حاصل کنید که روغن گیربکس را هر 24000 کیلومتر تعویض می کنید و مطمئن شوید که از نوع مناسبی از روغن گیربکس که برای نوع وسیله نقلیه شما فرموله شده است استفاده می کنید. از مایعات کم عیار استفاده نکنید زیرا ممکن است منجر به خرابی گیربکس و خودروی کناری شود.

2 سطح مایعات را به طور معمول بررسی کنید

بررسی سطح مایع گیربکس به طور منظم یا حداقل یک بار در ماه عادت کنید. سیستم گیربکس نیز مانند تابه روغن، نشانگر مخصوص خود را دارد. سطوح پایین سیال انتقال به راحتی می تواند منجر به خرابی سیستم انتقال شود. این می تواند به دلیل نشتی در سیستم انتقال رخ دهد. شما باید با بردن وسیله نقلیه خود به تعمیرگاه عمومی خودرو یا متخصص گیربکس، فوراً این مشکل را برطرف کنید.

3 قبل از تعویض دنده کاملاً توقف کنید

این مرحله به ویژه برای خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک بسیار مهم است. اکثر رانندگانی که عجله دارند به تعویض سریع دنده فکر نمی کنند، اما در خودروهایی با سیستم گیربکس اتوماتیک، این می تواند به مرور زمان باعث ایجاد مشکلات جدی برای سیستم انتقال و قطار رانندگی شود. برای جلوگیری از این امر، فقط زمانی که کاملاً متوقف شدید، دنده را از حالت درایو به عقب یا برعکس تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین روغن موتور

4 گرم کردن ماشین

اکثر رانندگان تمایل دارند به محض سوار شدن به صندلی رانندگی شروع به رانندگی کنند. در حین رانندگی با ماشین اتوماتیک، قبل از اینکه ماشین را به حرکت درآورید، باید اجازه دهید ماشین چند دقیقه گرم شود، زیرا این کار باعث می‌شود تمام مایعات حیاتی به اندازه کافی گرم شوند و جریان مناسب را تضمین کنند. اگر موفق به انجام این کار نشدید، واحد کنترل الکترونیکی (ECU) سعی می‌کند با جلوگیری از جابجایی گیربکس اتوماتیک، مایعات گیربکس اتوماتیک را به سرعت گرم کند تا دورها را بالاتر و طولانی‌تر نگه دارد تا گرما تولید شود.

5 بارهای سنگین را یدک نکشید

اگر وسیله نقلیه گیربکس اتوماتیک شما برای کشیدن بارهای سنگین رتبه بندی نشده است، باید به هر قیمتی از انجام این کار اجتناب کنید. بکسل کردن یا حمل محموله های سنگین باعث می شود که گیربکس نیروی موتور بیشتری را به چرخ های محرک ارسال کند که می تواند باعث گرم شدن بیش از حد آن سریعتر از موتور شود. این عمل می تواند منجر به استرس شدید موتور و خرابی زود هنگام گیربکس شود.

6 با لاستیک های ناهماهنگ رانندگی نکنید

رانندگی با لاستیک زاپاس کوچک‌تر می‌تواند به گیربکس اتوماتیک فشار وارد کند یا بیش از حد کار کند و تراز چرخ‌های خودرو شما را خراب کند. این باعث می شود که موتور انرژی اضافی برای اصلاح این مشکلات وارد کند و منجر به خرابی زود هنگام انتقال شود. برای جلوگیری از این امر، لاستیک پنچر شده یا آسیب دیده را در اسرع وقت تعمیر کنید. از رانندگی در مسافت های طولانی با لاستیک های نامتجانس خودداری کنید.

تعویض لاستیک ها

7 از تغییر مکان به حالت خنثی در چراغ های توقف اجتناب کنید

در خودروهای با گیربکس اتوماتیک هنگام توقف در سیگنال قرمز، نیازی نیست گیربکس را به حالت خنثی تغییر دهید زیرا این عمل گیربکس را جدا می کند. جابجایی مداوم از حالت درایو به حالت خنثی و بالعکس می تواند به گیربکس آسیب برساند. به کار بردن ترمز در سیگنال های توقف می تواند از این امر جلوگیری کند زیرا از جدا شدن گیربکس جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید: علت افزایش مصرف بنزین خودرو

8 همیشه سوخت کافی را در مخزن سوخت خود نگه دارید

سیستم پیچیده گیربکس اتوماتیک شما را ملزم به تامین سوخت کافی برای روانکاری مناسب می کند. پایین بودن سطح سوخت می تواند باعث داغ شدن سریع موتور شما شود و به موتور آسیب برساند.

9 تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده

سیستم گیربکس اتوماتیک به راحتی می تواند در حین رانندگی بیش از حد گرم شود و نداشتن سطح مناسب مایع خنک کننده می تواند این روند را مختل کند. سیستم خنک کننده خودرو برای کمک به خنک کردن مایع داغ انتقال قبل از ارسال مجدد به جعبه دنده طراحی شده است. خطوط سیال به و از انتقال به رادیاتور باید به طور دوره ای از نظر نشتی بازرسی شوند تا از این امر جلوگیری شود.

10 سیستم الکتریکی را تمیز کنید و باتری را بررسی کنید

تمام وسایل نقلیه گیربکس اتوماتیک برای کنترل عملکرد صحیح گیربکس و سایر سیستم های رانندگی به الکترونیک متکی هستند. باتری ضعیف یا سیستم الکتریکی ناپاک می تواند منجر به عملکرد صحیح سیستم انتقال خودکار شود. این مشکل در صورت تشخیص زودهنگام می‌تواند به سرعت و ارزان برطرف شود یا می‌تواند بعداً منجر به افزایش صورت‌حساب شود زیرا ممکن است نیاز به تغییر سیستم انتقال آسیب‌دیده داشته باشد. هنگام بردن خودرو برای تعمیر و نگهداری از مکانیک بخواهید که توجه ویژه ای به باتری، دینام و دسته سیم داشته باشد. واکنش سریع به مسائل جزئی انتقال می تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما شود.

11 یک بازرسی سالانه دریافت کنید

در پایان، کاملاً ضروری است که همیشه به یاد داشته باشید که هر چند وقت یکبار یک مکانیک حرفه ای خودروی اتوماتیک شما را بازرسی کند. در صورت لزوم، روغن گیربکس خود را تعویض کنید. علاوه بر این، بررسی و شستشوی مایع تنها بخشی از بازرسی کلی گیربکس و سلامت فعلی آن است که باید هر سال در خودروی خود انجام می دادید.

همانطور که اشاره کردیم، گیربکس اتوماتیک تجهیزات گران قیمتی است که باید نادیده گرفته شود. آن را به بخشی منظم از روال تعمیر و نگهداری خود تبدیل کنید تا خودروی خود به خوبی کار کند. شما همیشه از این کار خوشحال خواهید شد، هر چه در کوتاه مدت برای شما هزینه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button