میزان مصرف سوخت و کنترل آن، یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان خودرو به شمار می‌رود. در حالی که با گذشت زمان قیمت بنزین افزایش می‌یابد؛ بسیاری از رانندگان و صاحبان خودرو با عدم اگاهی از عوامل افزایش مصرف سوخت، هزینه‌های خود را چندین برابر می‌کنند. در این مقاله برای ایجاد آگاهی و اطلاع رسانی به رانندگان، راه‌هایی را برای کاهش مصرف سوخت خودروها معرفی می‌کنیم.

با تحقیق و بررسی کارشناسان مختلف خودرو، بیش از 45 عامل می‌تواند در میزان مصرف سوخت دخیل باشد. نوع رانندگی و نگهداری خودرو توسط فرد نیز در مصرف سوخت خودرو تاثیر گذار است. در بعضی موارد به حدی مصرف سوخت بالا می‌باشد که افراد زیادی اقدام به خرید خودروهای برقی می‌کنند.

روش‌های کاهش مصرف سوخت خودرو

همانطور که ذکر شد، عوامل بسیاری در مصرف سوخت خودو دخیل است. رعایت برخی نکات و توجه به عوامل افزایش مصرف سوخت، شاید تاثیر بسیار اندکی در حد چند میلی لیتر داشته باشد. اما رعایت تمام آن‌ها به صورت همزمان می‌تواند موجب صرفه جویی لیترها بنزین شود. با آگاهی از عوامل و رعایت نکات زیر می‌توان مصرف سوخت خودرو را کاهش داد:

 

 

  • پنجره‌های باز هنگام رانندگی با سرعت بالا

در هنگام رانندگی با سرعت بیش از 80 کیلومتر بر ساعت، باز بودن پنجره‌ها می‌تواند در خلاف جهات حرکت خودرو فشار وارد کند. چرا که با فشار باد وزن خودرو بیشتر شده و خودرو نیازمند زور و گاز بیشتری برای حرکت کردن می‌شود؛ در نتیجه، مصرف سوخت خودرو بالا می‌رود. با بستن پنجره خودرو، به طور متوسط مصرف سوخت 4 یا 5 درصد کاهش می‌یابد که در جای خود می‌تواند بسیار مثبت واقع شود.

 

کاهش مصرف سوخت 2

 

 

  • ترمز در هنگام توقف خودرو

یکی از عادات پر هزینه برخی رانندگان، قرار دادن پا روی پدال ترمز در هنگام توقف است. این کار می‌تواند سبب افزایش رقم باور نکردنی 35% مصرف سوخت خودرو شده و حتی هزینه‌های جانبی دیگری نیز به دلیل تمام شدن لنت ترمز خودرو، ایجاد کند. بهتر است به جای پدال ترمز، از ترمز دستی برای ثابت ماندن خودرو استفاده شود.

 

  • تنظیم باد تایرهای خودرو

هر خودرو نسبت به ویژگی‌های خود، دارای حد مناسب برای تنظیم باد تایرها می‌باشد. کم بودن باد تایر می‌تواند سبب فرسایش آج آن و افزایش مصرف سوخت خودرو شود. بهتر است تایرهای خودرو همیشه به اندازه صحیح خود تنظیم بوده و کم یا زیاد نباشد. البته در زمستان و روزهای بارانی و برفی، باید باد تایرها کمی کاهش یابد؛ چرا که باد زیاد آن می‌تواند موجب بروز اتفاقات ناگوار و تصادف شود.

کاهش مصرف سوخت 1

 

 

  • وضعیت درب باک بنزین خودرو

در مواردی که درب باک بنزین خودرو معیوب باشد، می‌تواند دلیل اصلی مصرف سوخت بالای خودرو به شمار رود. چرا که با رانندگی و تکان خوردن خودرو، ممکن است قطره‌های بنزین بیرون ریخته شوند. راننده می‌تواند اخطار این اتفاق را از طریق چراغ چک خودرو دریافت کند. همچنین نداشتن درب برای باک بنزین خودرو، می‌تواند برای محیط زیست به دلیل خروج بخارهای بسیار مضر بنزین مخرب باشد.

 

  • روشن بودن موتور در هنگان توقف خودرو

موتور برای روشن ماندن در هر ثانیه، بنزین مصرف می‌کند. روشن ماندن موتور در زمان توقف و بی‌حرکت بودن خودرو، نوعی دور ریختن بنزین است. در مواردی که ماشین متوقف شده و حداقل 1 دقیقه در آن حالت می‌ماند، بهتر است راننده خودرو را خاموش کند. از این موارد می‌توان به ایستادن پشت چراغ قرمز با زمان بیش از 1 دقیقه، انتظار برای آمدن کسی و ایست کنار خیابان اشاره کرد.

 

  • ترمز و شتاب گرفتن

برای ترمز و شتاب گیری پر سرعت، مقدار زیادی بنزین مصرف می‌شود که شاید نیازی برای آن نیست. در چهار راه‌ها و چراغ قرمز‌ها می‌توان حرکت کم سرعت‌تری داشت تا نیاز به ترمز و شتاب گیری سریع نباشد. البته در مواقعی این کار برای مانور دادن نیز انجام می‌شود که بهتر است افراد از مصرف بنزین بالای آن آگاه شوند.

 

  • تنظمیات خودرو

بهتر است ماهانه تنظیمات موتور و اعضای دیگر خودرو بررسی شود. چرا که بهم هم خوردن تنظیمات موتور و اجزای دیگر خودرو، می‌تواند سبب افزایش چشم‌گیر مصرف سوخت گردد. تنها خارج شدن موتور از تنظیمات درست، به طور متوسط 4% مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است صاحبان خودرو با مراجعه با کارشناسی خودرو، هر از گاهی به تنظیمات مختلف خودرو خود بپردازند.

 

کاهش مصرف سوخت 3

 

آیا وزن خودرو می‌تواند در مصرف سوخت آن موثر باشد؟

قطعا بله. با افزایش وزن خودرو، گاز و زور بیشتری برای حرکت کردن نیاز است و خودرو بیشتر از حالت معمولی متحمل زور می‌شود. برخی از افراد به همین خاطر، سعی می‌کنند خودوی خود را سبک نگه دارند. البته اینکار تاثیر چندانی روی مصرف سوخت خودرو ندارد، اما به هر حال راهی برای صرفه جویی است!

جهت  اطلاع دقیق از جزئیات خرید انواع لوازم یدکی خودرو همچون لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی اصلی هیوندا با همکاران ما از طریق صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button