موتور خودرو سیستمی پیچیده است که اجزای مختلفی دارد. هر کدام از اجزای موجود در موتور خودرو، جنس‌های مختلفی دارند، که وظیفه همگی آن‌ها در نهایت تامین نیروی لازم موتور برای به حرکت درآوردن خودرو است. نیروی لازم برای به حرکت درآمدن خودرو توسط یک احتراق در موتور تامین می‌شود. این احتراق، حاصل انفجاری است که درون محفظه احتراق صورت می‌گیرد.

محفظه احتراق درواقع بخشی از سیلندر است که شامل فضای بین پیستون و سرسیلندر می‌شود. سیلندرها، تقریبا تمام اجزای انفجار و اتاقک احتراق را در خود جای می‌دهند و جزو اصلی‌ترین بخش‌های موتور خودرو هستند. موتور خودروها را براساس تعداد و آرایش سیلندرها تقسیم‌بندی می‌کنند. البته سیلندرها به تنهایی هویتی ندارند و این بلوک سیلندر است که به سیلندر موتور و نحوه آرایش آن ماهیت می‌بخشد.

در ادامه می‌خواهیم بدانیم که بلوک سیلندر خودرو چیست؟ چه وظیفه‌ و چه اجزایی دارد؟

 

بلوک سیلندر خودرو 3

 

بلوک سیلندر خودرو چیست؟

با توجه به اینکه یک سیلندر و پیستون، به تنهایی قادر به ایجاد نیروی لازم جهت حرکت خودرو نیست، بنابراین در خودروها از چند سیلندر استفاده می‌کنند. سیلندرها استوانه‌هایی توخالی هستند، جهت ایجاد چند سیلندر، بر روی یک بلوک فلزی، چند سوراخ ایجاد می‌کنند و آن را بلوک سیلندر می‌نامند.

سوراخ‌هایی که در بلوک سیلندر ایجاد می‌شود، در اصطلاح بوش سیلندر نامیده می‌شوند. حجیم‌ترین و سنگین‌ترین قسمت یک موتور بلوک سیلندر است، زیرا بلوک سیلندر در واقع، پایه سایر اجزا و قطعات موتور می‌باشد، و سایر اجزا به نوعی به بلوک سیلندر متصل می‌شوند.

بوش‌های سیلندر در بلوک سیلندر معمولا در امتداد یک خط ایجاد می‌شوند. در برخی از موتورها تعداد سیلندر زیاد است، در این موارد برای اینکه عرض بلوک سیلندر بیش ‌از اندازه نشود، عرض موتور خودرو زیاد نشود و کارکرد موتور خودرو کاهش پیدا نکند، موتور به شکل V ساخته می‌شود، و نصف بوش‌های سیلندر با زاویه‌ای نسبت به میل لنگ و به صورت جفت مقابل هم قرار می‌گیرند.

جنس بلوک سیلندر

بلوک سیلندر از جنس آلیاژ چدن خاکستری با کرم، نیکل یا آهن است. گاهی نیز ممکن است برای کاهش وزن، بلوک سیلندر را از آلومینیوم بسازند. بلوک سیلندر به دو روش ساخته می‌شود:

  • در روش اول با استفاده از قالب‌های ماسه‌ای و ریخته‌گری در آن‌ها بلوک سیلندر را می‌سازند و سپس قسمت‌هایی که لازم است را با دقت تراشکاری و فرم‌دهی می‌کنند.
  • در روش دوم مواد را درون قالب‌های دقیق و و فلزی می‌ریزند و سپس مواد را درون قالب فشرده می‌کنند تا تمام قسمت‌های آن به شکل مورد نظر دربیاید.

 

بلوک سیلندر خودرو 2

 

اجزایی که روی بلوک سیلندر سوار می‎‌شوند

همان طور که گفته شد بر روی سطح بلوک سیلندر علاوه بر بوش‌های سیلندر، تعداد زیادی شیار، سوراخ و برجستگی‌های کوچک و بزرگ وجود دارد که هر کدام محل اتصال سایر اجزا و قطعات موتور است. در ادامه به معرفی اجزایی که بر روی بلوک سیلندر قرار می‌گیرند، می‌پردازیم:

  • کارتل روغن

انتهای بلوک سیلندر، توسط کارتل مسدود می‌شود. کارتل، روغن موتور را در خود نگه می‌دارد، و در واقع مخزن اصلی روغن خودرو است. وظیفه روغن خودرو، روان کاری سطوح و کاهش سایش بین سیلندر و پیستون است. همان طور که گفته شد کارتل زیر بلوک سیلندر نصب می‌شود و از زیر خودرو نیز قابل مشاهده است.

  • سرسیلندر

سرسیلندر روی بلوک قرار می‌گیرد و بر روی آن چفت می‌شود. جنس این قسمت معمولا از جنس بلوک سیلندر است و اجزایی مانند سوپاپ و شمع روی آن سوار قرار می‌گیرد.

 

  • واشر سرسیلندر

این قطعه سیلندرها را عایق‌بندی می‌کند و بین سرسیلندر و بلوک قرار می‌گیرد. این قطعه قابلیت ارتجاعی و استحکام خوبی برخوردار است و مقاومت دمایی بالایی هم دارد.

 

  • میل لنگ

بین کارتل و بلوک قرار می‌گیرد، و باعث انتقال نیروی ایجاد شده در درون سیلندرها به چرخ‌ها می‌شود. این نیرو توسط شاتون به میل لنگ منتقل می‌شود.

 

میل لنگ خودرو

 

  • سینی موتور

این قطعه که معمولا فلزی و یا پلاستیکی است در قسمت جلوی بلوک نصب می‌شود. این سینی از موتور در برابر وزن وارد شده از طرف دیگر اجزا و یا ضربات محافظت می‌کند.

 

  • فلایویل

در پشت بلوک سیلندر قرار دارد و به گونه‌ای نصب می‌شود که با انتهای میل لنگ در ارتباط باشد. این قطعه در موتور حرکت میل لنگ را تنظیم می‌کند.

 

فلایویل خودرو

 

 

  • از دیگر قطعات و لوازم یدکی هیوندای و کیا می‌توان واتر پمپ، پمپ بنزین، پایه فیلتر روغن، و اقسام دیگر لوازم یدکی را نام برد.

ترکیدگی بلوک سیلندر باعث ایجاد راه‌هایی به بیرون، کاهش فشار درون سیلندر و درنهایت ایجاد مشکل در احتراق، تخلیه دود و ایجاد اختلال در سوخت می‌شود. تشخیص ترکیدگی خودرو بر عهده مکانیک فنی است. بنابراین در زمان‌های دوره‌ای برای بررسی سلامت خودرو خود به تعمرگاه مراجعه کنید. اگر به مسائل فنی خودرو علاقه دارید و می‌خواهید در این مورد بیشتر بدانید، می‌توانید در مورد لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی هیوندا اطلاعات بیشتری، کسب کنید.

متا: موتور خودرو سیستمی پیچیده است و بلوک سیلندر یکی از اجزای اصلی آن است. آشنایی با بلوک سیلندر خودرو، نحوه کارکرد و اجزای آن می‌تواند به شما در تشخیص خرابی احتمالی آن کمک کند.

جهت خرید و مشاهده انواع لوازم یدکی اصلی کیا و هیوندای می‌توانید به صفحه محصولات ما مراجعه فرمایید و پس از انتخاب محصول و خرید آن را در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرید، همچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button