شاید خیلی دور از ذهن باشد که بتوان خودرویی تولید کرد که برخلاف سایر خودرو‌‌‌‌‌‌‌‌های موجود در بازار با هیدروژن کار کند.

هنگامی که بحث سوخت‌های جایگزین مطرح شد انواع و اقسام مواد به عنوان سوخت در نظر گرفته شدند و معایب و مزایای هر کدام مورد بررسی قرار گرفت ولی نکته مهم این بود که کدام به مرحله عملی و تولید رسید؟

 

اولین خودرو هیدروژنی هیوندا

سوخت‌های جایگزین؛ چرا هیدروژن؟

هیدروژن هم یکی از کاندید‌های سوخت جایگزین بوده که با توجه به مزایای فراوانی که دارد استفاده از آن فواید بسیاری داشته و از بروز بسیاری از مشکلات نیز جلوگیری می‌شود.

  • در مقایسه با سایر سوخت‌های موجود انرژی فوق العاده زیادی تولید می‌کند.
  • برخلاف سوخت‌های فسیلی باعث آلودگی محیط زیست نمی‌شود. (چون با سوختن هیدروژن تنها فراورده‌ای که حاصل می‌شود آب است که آب نه تنها باعث آلودگی یا آسیب به محیط زیست نمی‌شود بلکه این خود روشی نو برای تولید آب به شمار می‌آید.)
  • آسیب به خودرو و لوازم یدکی خودرو به حداقل میزان ممکن کاهش می‌یابد به این دلیل که گاز‌‌های مضر تولید نشده و عمر خودرو به مراتب بیشتر می‌شود.

 

اولین خودرو هیدروژنی هیوندا (1)

 

اولین خودروی هیدروژنی

بر خلاف فواید زیادی که هیدروژن به عنوان سوخت داشت، ولی دور از ذهن به نظر می‌رسید که بتوان خودرویی تولید کرد که کاملا با هیدروژن کار کند، و اکثر متخصصان آن را یک فناوری برای سال‌های بسیار دور آینده در نظر می‌گرفتند.

در مورد مسئله تولید خودروی هیدروژنی با این ویژگی‌ها بسیاری از امپراطور‌های خودرو سازی سراسر جهان برای دستیابی به این فناوری سرمایه گذاری‌های هنگفتی انجام دادند. شرکت خودروسازی هیوندای نیز از این قاعده مستثنا نبود و این خبر ” اولین خودرو هیدروژنی شرکت خودروسازی هیوندای موتور کره‌جنوبی در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان در معرض دید عموم قرار گرفت” سر و صدای زیادی به پا کرد.

در ادامه بیشتر به بررسی این پرچم‌دار خودرو های سبز و دوستدار محیط زیست هیوندا می‌پردازیم.

 

اولین خودرو هیدروژنی هیوندا (6)

 

هیوندا نکسو ( Hyundai Nexo)

سوخت اصلی مصرفی خودرو هیوندا نکسو، هیدروژنی می‌باشد. این خودرو در ظاهر شبیه خودرو‌‌‌های معمولی است، و در مرکز طراحی خودروهای هیوندای در ژاپن طراحی شده است. اما نکسو از لحاظ ساختاری تفاوت بنیادین با سایر خودرو‌های موجود در بازار دارد. این خودرو با مصرف هیدوژن باعث تولید هیچ گونه آلاینده زیست محیطی نمی‌شود، البته نکسو تا به امروز به تولید عمده و استفاده عموم نرسیده است و تاکنون فقط چندین نسخه از آن تولید و در اختیار افرادی خاص قرار داده شده‌ است.

اولین خودرو هیدروژنی هیوندا (2)

بررسی دقیق ویژگی های هیوندا نکسو

طبق آزمایشات و بررسی‌های صورت گرفته که برای بررسی میزان مصرف سوخت و مسافت طی شده در یکبار سوخت‌گیری صورت می‌گیرد، خودرو هیوندای نکسو توانست طی یکبار سوختگری مسافت قابل توجهی را طی کند و ثابت شد که این خودرو توانایی پیمودن 820 کیلومتر را دارد.

آزمایش میزان مسافت طی شده با یکبار سوخت گیری و ثبت این رکورد در شمال فرانسه با حضور شخصیت‌های مهمی همچون ژان روترن (رئیس جمهور منطقه بزرگ استو در فرانسه)، برونو لو مایر (وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه)، دوک بزرگ هانری از لوکزامبورگ، میشل دلپون (نماینده مجلس دوردوگن و رئیس گروه مطالعات هیدروژن در مجلس ملی فرانسه)، الیزابت بورن (وزیر محیط زیست و همبستگی فرانسه) و شاهزاده آلبرت دوم از موناکو به ثبت رسید. پیمودن این مقدار مسافت رکورد جدیدی برای یک خودروی هیدروژی محسوب می‌شد.

مقایسه میزان آلایندگی خودروی هیدروژنی در مقایسه با خودرو‌های بنزینی نیز برتری این سوخت را در مقایسه با بنزین نشان داد. کارکرد خودرو نکسو همراه با سوختن هیدروژن مقدار بسیار کمی کربن دی اکسید از خود متصاعد کرد و علاوه بر این به اندازه 404.6 کیلولیتر هوا را نیز توسط فیلترش تصفیه نمود که این میزان هوای سالم برای تنفس بیست و سه انسان بالغ در یک روز کافی است.

یعنی این خودرو نه تنها باعث آلودگی و گرمایش کره زمین نمی‌شوند بلکه فیلتر خودرو هیدروژنی این قابلیت را دارد که از طریق فیلتر کردن هوای محیط اطراف باعث پاکیزگی محیط زیست شود، که این نکته قابل توجهی برای زمینه‌های زیست محیطی و توسعه پایدار می‌باشد.

اولین خودرو هیدروژنی هیوندا (3)

مشخصات فنی و امکانات نکسو

این خودرو با قدرت 161 اسب بخار، گشتاور 395 نیوتون متر است و مجهز به یک باتری هیدروژنی 95 کیلو واتی و یک باتری 40 کیلو واتی است. این باتری‌ها، در محفظه‌ای در کف صندوق عقب قرار گرفته‌اند. این خودرو می‌تواند طی 9.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و مجهز به گیربکس اتوماتیک است.

هیدوژن، یک سوخت جایگزین که می‌تواند زندگی انسان‌ها را نجات دهد!

با تمام ویژگی‌هایی که برای گاز هیروژن نام بردیم، میتوان به این نتیجه رسید که استفاده از هیدروژن به جای بنزین می‌تواند زندگی انسان‌ها را نجات دهد. همانطور که مطالعه کردید شرکت هیوندا اولین گام خود را در راستای تولید خودروهایی با سوخت هیدروژنی با تولید نکسو بداشت.

 

شما عزیزان می‌توانید جهت خرید انواع لوازم یدکی هیوندا و لوازم یدکی اصلی کیا با همکاران ما از طریق صفحه تماس با ما و یا شماره 33530525 در ارتباط باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button