خودرو، وسیله‌ای است که نیازمند توجه، بازدید و پاکسازی هر چند مدت یکبار می‌باشد، اما بعضاً وسایلی در خودرو وجود دارند که سلامت آن‌ها تضمین کننده‌ی سلامت خودرو می‌باشد و شما باید هر چند مدت یکبار اقدام به تمیز کردن و تعویض روغن آن‌ها کنید. یکی از این وسایل که می‌توان آن را یکی از مهمترین بخش‌های خودرو نیز دانست، گیر بکس (Gear Box) است. حال اگر که شما فردی فنی و آچار به دست هستید، خودتان بر اساس تجاربی که کسب کرده‌اید می‌دانید که چه زمانی و به چه صورت باید این کار را انجام دهید، اما اغلب افراد از این موضوع اطلاع زیادی ندارد و نمی‌دانند که برای سالم نگه داشتن خودروی خود باید چکار‌هایی را انجام داد و در اصل زمان تعویض روغن گیر بکس چه موقع است. اگر که شما نیز از این دسته افراد هستید در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت مختصر به توضیح این مسأله بپردازیم و همچنین موارد دیگری در این مورد را برای شما شرح دهیم. همچنین اگر که به خرید لوازم یدکی اصلی هیوندا و لوازم یدکی کیا علاقه‌مند هستید می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات فروشگاه ما و انتخاب قطعات مورد نظر خود سفارش را انجام دهید.

 

روغن گیربکس

کاربرد روغن گیربکس در خودرو

قبل از اینکه به زمان و نحوه‌ی تعویض روغن گیربکس سر بزنیم بهتر است با مفهوم اصلی این مورد آشنایی کلی داشته باشید. روغن گیربکس در اصل یک روغن روان کننده می‌باشد که قطعات سخت و فلزی را در کنار هم به صورت روان و راحت جابجا می‌کند. یکی از وظایف و مواردی که جعبه دنده نیازمند آن است، حرکت بسیار سریع می‌باشد. این کار را روغن گیربکس به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد و با ریختن آن بر روی گیربکس باعث می‌شود تا جعبه دنده بدون اصطکاک بالا کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. اما با اینحال یعنی استفاده از روغن گیر بکس، شاهد این مورد هستیم که باز هم اصطکاک حداقلی وجود دارد. دلیل این اصطکاک چیست؟ یکی از مواردی که در هنگام ایجاد اصطکاک رخ می‌دهد سایش قطعات داخل گیربکس می‌باشد، امری که با استفاده از روغن گیربکس رخ نخواهد داد. چرا که این روغن آلودگی‌های موجود در این بخش را جذب می‌کند. به همین دلیل است که روغن گیر بوکس کم کم آلوده می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد. اینجاست که اگر شما دانش این را داشته باشید که بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس چه زمانی است می‌توانید از داشتن خودرویی سالم‌تر لذت ببرید. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سفارش و نصب لوازم یدکی اصلی کیا و لوازم یدکی هیوندا می‌توانید با پشتیبانی ما از طریق شماره ۳۳۵۳۰۵۲۵ و یا صفحه تماس با ما ارتباط برقرار کنید.

 

تعویض روغن گیربکس

حال که با کلیات روغن گیر بکس آشنا شده‌اید، بهتر است به زمان تعویض آن اشاره کنیم. همانطور که متوجه شدید روغن گیربکس باید در زمان مشخص و تعیین شده‌ای تعویض شود، اما موردی که این کار را سخت می‌کند این است که زمان تعویض روغن گیر بکس در هر خودرو متفاوت و بخصوص است. اما یک ملاک وجود دارد که باعث می‌شود شما بتوانید با توجه به آن زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس خود را مشخص کنید. این مورد نوع گیربکس خودرو می‌باشد، اگر خودرو دارای جعبه دنده دستی است، زمان تعویض روغن در آن با یک خودرو گیربکس اتوماتیک متفاوت است. اما به صورت کلی در گیربکس‌های دستی تعویض روغن به موارد بخصوصی مانند عمر صفحه کلاچ و دیسک بستگی دارد؛ قطعاتی که در حالت معمول و استفاده‌ی عادی حدود 70 هزار کیلومتر عمر می‌کنند. با توجه به مورد گفته شده متوجه شده‌اید که نیازی نیست که هر روی روغن گیربکس خود را عوض کنید و این مورد به صورت طولانی مدت می‌باشد و زمانی که اقدام به تعویض دو قطعه‌ی صفحه کلاچ و دیسک کردید باید روغن گیربکس را هم تعویض کنید.

 

تعویض روغن گیربکس

 

فاکتور‌های موثر بر روی زمان تعویض روغن گیربکس

موارد مختلفی وجود دارند که بر روی این مورد تأثیر دارند، در این بخش با ما همراه باشید تا به ذکر مهمترین آن‌ها بپردازیم:

  • استفاده از خودرو: این مورد که شما به چه صورت از خودرو استفاده می‌کنید و روزانه چه مسافتی را با آن طی می‌کنید نیز اهمیت زیادی دارد و در اصل زمان تعویض روغن بر اساس کارکرد خودرو تعیین می‌شود.
  • کیفیت قطعات: یکی از مواردی که در زمان تعویض روغن گیربکس بسیار اهمیت دارد این است که خودروی شما از چه مدلی می‌باشد، آیا قطعات به کار رفته در آن با کیفیت هستند؟ چرا که قطعات به کار رفته در خودرو‌های با کیفیت کمتر مورد آسیب قرار می‌گیرند و لذا کمتر نیازمند تعویض روغن گیربکس هستند.

تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک

همانطور که گفتیم شرایط در گیربکس‌های اتومات متفاوت است. به صورت کلی در این گیربکس‌ها نسبت به گیربکس دستی حرارت بیشتری ایجاد می‌شود و به همین علت کیفیت روغن سریع‌تر کاهش می‌یابد. با توجه به سرعت بالای این مورد و همچنین اهمیت زیاد تعویض روغن گیربکس، بهتر است شما در این مدل از خودرو‌ها تعویض روغن گیربکس را در حدود 50 تا 70 هزار کیلومتر استفاده انجام دهید.

ممنونیم که تا پایان مطلب همراه ما بودید، امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button