یکی از مشکلاتی که معمولا در بسیاری از ماشین ها دیده می شود، جوش آوردن خودرو است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که آب داخل رادیاتور داغ شود و در نهایت به صورت بخار درآید. در بیشتر مواقع بخار از رادیاتور بالا می آید و شخص متوجه این مشکل خواهد شد. دلایل جوش آوردن ماشین بسیار زیاد هستند که هر کدام از آن ها باید به صورت جداگانه بررسی شوند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، بهترین کار خاموش کردن ماشین است تا کم کم فضای داخل رادیاتور خنک شود. برای آگاهی بیشتر شما علل متفاوت این موضوع را شرح خواهیم داد.

 

علت جوش آمدن آب رادیاتور

مایع خنک کننده بی کیفیت

همانطور که می دانید باید فضای داخلی رادیاتور با آب تمیز پر شود. در برخی از اوقات این آب دارای آلودگی های مختلفی است که امکان جوش آوردن ماشین را فراهم می کند. برای اینکه خیالتان راحت شود، کل آب را خالی کنید و یکبار دیگر آن را با آب مناسب و تمیز پر نمایید. همچنین کم یا زیاد بودن آب رادیات دلیل دیگری بر جوش آوردن خودرو است. بر همین اساس همواره سعی کنید که مقدار آب را در حالت تعادل نگه دارید تا مشکلی ایجاد نشود.

گرفته شدن مسیر آب در رادیاتور

در داخل ماشین لوله هایی وجود دارند که آب در آن ها حرکت می کند و موتور را خنک می گرداند. برخی از اوقات گرد و غبار و سایر مواد در داخل لوله ها نشت پیدا می کند. همین مورد سبب می شود تا با گذشت زمان مسیر عبور آب گرفته شود. در نهایت به دلیل عدم عبور و مرور درست آب، رادیاتور داغ می کند و در نهایت مشکل جوش آوردن ماشین ایجاد خواهد شد. تمیز کردن لوله ها می تواند این مسئله را برطرف کند و خودرو به شرایط عادی خود برگردد. کسانی که از لوازم یدکی کیا برای خودرو خود استفاده می کنند کمتر به مشکل جوش آوردن ماشین دچار می شوند.

نشتی در سیستم خنک کننده

ممکن است که علت جوش آوردن ماشین شما یک نشتی ساده در سیستم خنک کننده باشد. برخی از اوقات رادیات یا لوله های منتهی به آن نشتی پیدا می کنند و بخش زیادی از آب از ماشین خارج می گردد. در این حالت رادیات دچار کم آبی شده و در نهایت مشکل جوش آوردن ماشین ایجاد خواهد شد. در صورتی که به این مسئله برخوردید می توانید از یک مکانیک ماهر کمک بگیرید و آن را در کمترین زمان ممکن حل کنید. خوشبختانه کسانی که از لوازم یدکی هیوندا استفاده می کنند کمتر دچار نشتی خواهند شد.

 

جوش آوردن خودرو

 

خراب شدن پمپ آب

برای اینکه آب به خوبی در داخل سیستم خنک کننده بچرخد، باید پمپ به صورت مرتب کار کند. بعضی از اوقات این پمپ خراب شده و مسیر چرخش آب از حرکت می ایستد. وقتی که آب به خوبی نچرخد، موتور شروع به داغ شدن می کند و درنهایت جوش می آورد. چنانچه علت جوش آوردن پمپ آب باشد، باید آن را به سرعت تعمیر کرد. ممکن است که تعمیر پمپ امکان پذیر نباشد که در چنین شرایطی باید یک قطعه یدکی نو خریداری کرد. لوازم یدکی اصلی کیا دارای پمپ آب نیز هستند که دوام و ماندگاری بالایی دارد و تا سال ها بدون هیچ گونه مشکلی کار می کند.

خرابی فن رادیاتور

دقیقا در روبروی رادیات یک فن وجود دارد که وظیفه آن خنک کردن آب داخل رادیاتور است. این فن هوای خنک بیرون را به سمت رادیات می آورد تا آب موجود در آن خنک شود. زمانی که فن رادیایت خراب شود، کم کم داغ شدن آب شروع خواهد شد و پس از مدتی ماشین جوش می آورد. خوشبختانه این مسئله نیز به راحتی قابل حل است و می توان آن را بهبود داد. فن رادیاتور جزو لوازم یدکی اصلی هیوندا می باشد که به دلیل کیفیت بالا توسط فروشندگان مجاز عرضه می شود. در سال های اخیر با افزایش تعداد متقاضیان، محصولات کیا و هیوندا به صورت مرتب در اختیار مشتریان قرار داده می شود.

آسیب دیدن ترموستات

ترموستان قطعه ای مهم در خودرو محسوب می شود که وظیفه ثابت نگه داشتن دمای موتور را دارد. در صورتی که موتور داغ شود، ترموستات آن را تشخیص می دهد و جریان آب به سمت موتور فرستاده می شود. آب در مجاورت موتور گرمای آن را می گیرد و باعث خنکی آن خواهد شد. آب گرم دوباره به رادیات بر می گردد و بعد از خنک شدن وارد سیستم و چرخه خواهد شد. چنانچه ترموستات ماشین خراب شود، ممکن است دمای موتور زیاد گردد ولی جریان آب کافی به سمت آن فرستاده نشود که در نتیجه مسئله جوش آوردن ماشین ایجاد خواهد شد.

 

ممنونیم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، همچنین جهت اطلاع از قیمت قطعات مختلف خودرو می توانید به صفحه محصولات ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button