اگر آدم ماشین بازی هستید و به خودروهای لوکس و اسپرت علاقه دارید، احتمالا بارها چراغ زنون را مشاهده کرده اید. لامپ زنون یکی از جدیدترین و زیباترین انواع چراغ های خودرو می باشد که نوری بسیار خیره کننده دارد. در بسیاری از خودروها، لامپ های هالوژنی پایه ثابت هستند. اما گاهی مواقع در خودروهای خارجی می توان لامپ های سفید رنگ زیبایی را نیز مشاهده کرد.

البته جالب است بدانید که نصب و استفاده از لامپ های زنون در ایران به دلایلی ممنوع می باشد. بنابراین استفاده از لامپ زنون با جریمه همراه است. در این مقاله قصد داریم ابتدا به معرفی چراغ زنون و سپس دلایل ممنوعیت و میزان جریمه آن در ایرا بپردازیم.

چراغ زنون چیست؟

چراغ زنون، چراغی است نور سفید و تمایل به آبی و بسیار شدید و خیره کننده ای دارد. این لامپ می تواند شعاع گسترده ای از محیط را روشن کرده و دید وسیعی به راننده بدهد. این لامپ ها به دلیل وجود گاز زنون دارای شفافیت بسیاری هستند و نور آن ها شدید بوده و بدون هیچ مانعی پخش می شود. بسیاری مهم است که چراغ زنون در ولتاژ های مناسب استفاده شود. زیرا ولتاژ بالای این چراغ می تواند مشکلات عدیده ای را برای دیگر راننده ها به وجود بیاورد.

خودروسازی های ایرانی بنا به دلایلی از چراغ های زنون در خودروهای خود استفاده نمی کنند. اما خودروسازی های خارجی چراغ های زنون را در طراحی خودروهای خود به کار برده اند. لازم است چراغ های زنونی به صورت مرتب شستشو داده شده و تمیز شوند. در غیر این صورت چراغ ها به مرور زمان کدر شده و شفافیت خود را از دست می دهند.

چرا استفاده از چراغ زنون طرفداران زیادی دارد؟

استفاده از چراغ زنون طرفداران زیادی دارد. زیرا این چراغ ها نسبت به چراغ های معمولی دارای ویژگی ها و مشخصات منحصر بفردی می باشند. اولین مزیت لامپ زنون، داشتن نور زیاد با درخشندگی بالا است. این لامپ می تواند دید راننده را به خوبی گسترش دهد. همچنین نورآن بسیار شفاف و زیبا می باشد.

مزیت دیگر چراغ زنون، دوام و طول عمر بالای آن است. این لامپ ها هیچگونه رشته فلزی ندارند. در نتیجه هیچوقت نمی سوزند و از کار نمی افتند. لامپ زنون تنها به 3 وات الکتریسیته نیاز دارد و بسیار کم مصرف است. بنابراین موجب افزایش طول عمر باتری و دینام خودرو خواهد شد. البته تمامی این مزایا مربوط به چراغ زنون استاندارد هستند و نه چراغ های غیراستاندارد داخلی که به صورت دستی نصب می شوند.

آیا چراغ زنون ممنوع است؟

در پاسخ به این سوال که آیا چراغ زنون ممنوع است یا نه باید بگوییم که بستگی به نوع لامپ زنون و خودرو دارد! همان طور که قبلا اشاره کردیم، خودروسازهای داخلی از لامپ زنون برای خودروهای ایرانی استفاده نمی کنند. بنابراین اگر بخواهید چراغ زنون داشته باشید، باید آن را به صورت دستی روی ماشین نصب کنید. چراغ های زنون داخلی از استاندارد کافی برخوردار نیستند و نور خیره کننده زیادی دارند. بنابراین نصب این چراغ ها کاملا ممنوع بوده و خودرو مشمول مجازات نقدی می شود.

اما در خودروهای خارجی چراغ زنون به صورت کارخانه ای و فابریک وجود دارد. این چراغ ها کیفیت بالایی داشته و کاملا به صورت استاندارد نصب شده اند. بنابراین هیچ آسیبی به دید راننده متقابل وارد نخواهند کرد. داشتن این چراغ ها ممنوع نیست و برای خودروهای خارجی هیچ جریمه ای را به دنبال ندارد.

دلایل ممنوعیت چراغ زنون

چراغ زنون
دلیل اصلی ممنوع بودن چراغ زنون غیراستاندراد، خیره کنندگی بالای نور این لامپ است. لامپ هایی که ولتاژ بالایی دارد، نور زیادی را تولید می کنند. این نور بالا برای خود راننده خودرو مشکلی ایجاد نمی کند. اما ممکن است در هنگام شب حادثه آفرین شود. در ادامه به دلایل ممنوعیت چراغ زنون غیراستاندارد در ایران می پردازیم.

کاهش شدید شعاع دید راننده مقابل با نور خیره کننده

خاصیت نور خیره کننده چراغ زنون، موجب کاهش دید راننده های دیگر در هنگام شب می شود. نور آبی و سفید نسبت به نور زرد آسیب بیشتری به چشم وارد می کند. فرض کنید در یک جاده مشغول رانندگی هستید که ناگهان با نور زیادی مواجه می شوید.

مسلما این نور می تواند چشم شما را اذیت کرده و دید شما را کاهش دهد. در این هنگام بروز تصادف و حادثه اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل نصب دستی زنون های غیراستاندارد جریمه مالی دارد. زیرا زنون های غیراستاندارد به راستی خطرناک هستند و احتمال بروز تصادف را افزایش می دهند.

استفاده از چراغ زنون بی کیفیت و غیراستاندارد

از دلایل دیگر ممنوعیت چراغ زنون، بی کیفیت بودن و غیر استاندارد بودن آن ها است. این چراغ ها ولتاژ بالایی داشته و میزان شدت آن ها چندین برابر انواع استاندارد می باشد. به همین دلیل است که زنون های استاندارد چشم را اذیت نمی کنند. اما زنون بی کیفیت می تواند دید در را از بین ببرد. مورد دیگر نصب غیر اصولی چراغ بر روی خودرو است. در واقع تنها استاندارد بودن چراغ مهم نیست، بلکه نحوه نصب آن نیز مهم می باشد.

به کار بردن سرب و جیوه در ساخت چراغ زنون

دلیل دیگر ممنوعیت چراغ زنون، استفاده از سرب و جیوه در این چراغ ها است. در هنگام تصادف و حادثه، چراغ های زنون ممکن است شکسته شوند. در این حالت سرب و جیوه راهی برای بیرون آمدن پیدا می کنند. این مواد هم برای سلامتی انسان و هم محیط زیست بسیار خطرناک هستند. سرب از دلایل اصلی بروز سرطان در افراد است.

جریمه استفاده از چراغ زنون چقدر است؟

در میان کد تخلفات رانندگی، کد 2036 مربوط به استفاده از چراغ های خیره کننده و اضافی مانند چراغ زنون است. البته این کد به همه خودروهایی مربوط می شود که از لامپ ها و چراغ های زیادی استفاده می کنند.

جریمه چراغ زنون، 50 هزار تومان می باشد. البته در صورت تکرار و استعلام جریمه های قبلی ممکن است این مبلغ افزایش پیدا کند. اگر خودروی شما به صورت فابریک لامپ زنون ندارد، بهتر است اقدام به نصب دستی آن نکنید. زیرا امکان جریمه شدن بسیار بالا است.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا به معرفی چراغ زنون و سپس به دلایل ممنوعیت آن و میزان جریمه مالی این لامپ پرداختیم. لامپ های زنون در کنار مزیت های فراوانی که دارند، دارای معایبی نیز هستند. در واقع همین معایب باعث شده اند که نصب این لامپ در ایران ممنوع باشد. اگر تصمیم به نصب لامپ زنون دارید، حتما از ولتاژهای پایین آن بهره ببرید. زیرا این لامپ ها موجب کاهش شعاع دید راننده های دیگر نمی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button