یاتاقان زدن خودرو اصطلاحی است که بسیاری از رانندگان آن را شنیده اند. صدمه ای که هنگام یاتاقان زدن خودرو به وجود می آید، نیازمند هزینه بالایی برای تعمیر می‌ باشد. لذا صدمات وارده به موتور خودرو و قطعات مختلف فلزی خودرو، طی این فرایند بسیار زیاد می‌ باشد. بهتر است از علل و علائم این فرایند اطلاع یافته و در صورت مواجه با آن، بهترین اقدام را جهت رفع آن انجام داد.

 

یاتاقان چیست و چه کاربردی دارد؟

یاتاقان به قطعه ای مهم از خودرو گفته می‌ شود که در قسمت موتور خودرو نصب می گردد. این محصول با قرار گرفتن در بین دو قطعه مجزا با عناوین شاتون و میل لنگ، می‌ تواند کاربرد بسیار منحصر به فردی را ارائه نماید. کاربرد ویژه این محصول، جلوگیری از سایش و اصطکاک بین شاتون و میل لنگ می‌ باشد. این دو قطعه موجود در موتور خودرو در هنگام کارکرد خودرو، حالت دورانی دارند و روی سطح یکدیگر، ساییده می‌ شوند. از این رو یاتاقان می‌ تواند از سایش بیش از حد این دو قطعه فلزی جلوگیری به عمل آورد و مانع از افزایش حرارت موتور به دلیل اصطکاک بالای دو قطعه فلزی شود.

یاتاقان به صورت تکی، کاربرد ویژه ای در خودرو ندارد. لذا روغن موتور می‌ تواند با فعالیت روانکاری خود، فعالیت یاتاقان را اثربخش نماید. همچنین یاتاقان از لق بودن فرم عمودی میل لنگ و سیلندر پیشگیری می کند و حالت ایستاده و مناسب آن ها را برای کارکرد بهتر ممکن می سازد.

جلوگیری از خوردگی قطعات فلزی شاتون و میل لنگ، از مهم‌ترین وظایف این محصول می‌ باشد. طبعا خوردگی متریال فلزی این دو قطعه مهم، می‌ تواند منجر به از بین رفتن کارایی آن ها شود و تاثیرات سوئی را برای موتور خودرو به وجود بیاورد.

علل مختلف یاتاقان زدن خودرو

در صورتی که کیفیت و کارایی یاتاقان خودرو از بین برود، با موتور خودرو با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌ شود. از جمله عدم شتاب گیری و سوخت موتور خودرو از تبعات بسیار ناگوار از بین رفتن یاتاقان خودرو می‌ باشد.

با از بین رفتن یاتاقان، می‌ توان گفت که یاتاقان زدن ماشین اتفاق افتاده است. چون تبعات این مورد بسیار سریع بوده و می‌ تواند در رانندگی به طور کاملا واضح مورد مشاهده قرار بگیرد. در صورتی که یاتاقان در صورت تغییر شکل به علل مختلف، می‌ تواند حرارت موتور خودرو را بالا ببرد. با افزایش حرارت میل لنگ و شاتون دچار تغییر شکل ناشی از حرارت می‌ شوند و به یکدیگر اتصال پیدا می کنند. از بین رفتن موتور در این زمان، احتمال بسیار بالایی دارد.

دلایل مختلف یاتاقان زدن خودرو شامل موارد زیر می‌ باشد:

بالا رفتن دمای موتور می‌ تواند منجر به ذوب شدن و تغییر شکل یاتاقان شود. در این صورت نابودی موتور خودرو امری طبیعی می‌ باشد.
اشکال در کارکرد پمپ روغن می‌ تواند از عوامل مهم یاتاقان زدن خودرو باشد. چرا که عدم روان کاری درست روغن با این قطعه در هنگام رانندگی انجام نمی گیرد. یاتاقان و قطعات مختلف موتور خودرو بدون روغن کاری دچار افت کیفیت و نابودی می‌ شوند.
کیفیت نامناسب یاتاقان از عواملی مهم می‌ باشد. عموما کیفیت متریالی و ظاهر یاتاقان می‌ تواند به درست کار کردن این محصول ارتباط داشته باشد. برخی از مواقع عدم نگهداری درست از یاتاقان در انبارهای نگهداری، می‌ تواند خوردگی را در متریال محصول امکان پذیر سازد. همچنین استفاده از روانکارهایی که دارای متریال اسیدی می‌ باشند، در افزایش سریع خوردگی متریال یاتاقان نقش دارند و منجر به یاتاقان زدن می‌ شوند.
سرعت بالای رانندگی می‌ تواند منجر به افزایش حرارت یاتاقان شده و کارکرد آن را مختل سازد.
کیفیت روغن موتور و زمان درست آن، اهمیت بسیاری در رانندگی دارد. لذا تاثیرات این دو مورد می‌ تواند در بهبود کارکرد موتور خودرو و بالطبع کیفیت عملکردی یاتاقان موثر باشد. کثیف بودن بیش از حد فیلتر روغن موتور نیز به اندازه روغن بی کیفیت در کارکرد خودرو نقش دارد.
نصب نادرست بلبرینگ می‌ تواند در ایجاد نواقص در روی ظاهر یاتاقان موثر باشد. از این رو در صورت نصب نادرست بلبرینگ، شیارهایی روی یاتاقان اعمال می‌ شود که می‌ تواند در کارکرد آن ها بسیار تاثیرگذار باشند و افت کارکرد آن ها را سبب ساز شوند.
کثیفی یاتاقان و وجود ذرات و آلودگی های مختلف می‌ تواند منجر به نابودی متریال و از بین رفتن کارکرد یاتاقان ها شود.

علائم متعدد یاتاقان زدن خودرو

مکانیک ماشین

برای شناخت زود هنگام نابودی و افت کیفیت یاتاقان، بهتر است علائم آن را بشناسیم و به کار ببندیم. از جمله علائم مهمی که خودرو می‌ تواند در صورت مواجه شدن با افت کارکردی یاتاقان اعلام نماید به شرح زیر می‌ باشد:

عدم کارکرد موتور از جمله علائم مهم یاتاقان زدن می‌ باشد. در صورت استارت زدن نیز، موتور خودرو کار نمی کند و درجا می‌ زند.
کاهش قدرت و شتاب موتور نیز از دلایل دیگر این امر می‌ باشد. عدم کشش مناسب خودرو در رانندگی با سرعت معمولی می‌ تواند در صورت افت کیفیت یاتاقان مشاهده شود.
افزایش صدای تق تق، از جمله علائم واضح مشکل یاتاقان خودرو است. به عبارتی با افزایش دور موتور خودرو و گاز دادن، صدای تق تق از موتور خودرو شنیده می‌ شود.
چراغ هشدار چک روغن در قسمت مانیتوری خودرو به نمایش در می آید. این مورد می‌ تواند به مشکل روغن کاری خودرو ارتباط داشته باشد اما روغن کاری ارتباط بسیار نزدیکی به کارکرد یاتاقان خودرو دارد.

هزینه یاتاقان زدن خودرو

هزینه یاتاقان زدن خودرو، بستگی به صدمات وارده به اجزای مختلف خودرو دارد. بعضا با رخداد این اتفاق، موتور خودرو دچار صدمات شدید می‌ شود که نیازمند هزینه بالا برای تعمیر می‌ باشد. اما خودروهایی که دارای هزینه خرید بالایی هستند، قطعا قیمت خرید قطعات مختلف آن ها از جمله یاتاقان بیشتر می‌ باشد. بنابراین قیمت خرید خودرو می‌ تواند تاثیر مستقیمی در برآورد هزینه یاتاقان زدن ماشین داشته باشد.

توصیه می‌ شود در صورتی که با کوچکترین علائم یاتاقان زدن ماشین مواجه شدید، خودرو را برای بررسی تخصصی تر به نزد مکانیک برده و در صدد رفع اشکال مربوطه برآیید. در این زمان هزینه کمتری برای رفع مشکلات خودرو از جنبه یاتاقان نیاز می‌ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button