نوبت دهی جهت تعویض پلاک خودرو امروزه به شیوه اینترنتی و آنلاین و به وسیله سامانه نوبت دهی تعویض پلاک انجام می گیرد. سامانه نوبت دهی تعویض پلاک قابلیتی است که پلیس راهنمایی و رانندگی کشور به جهت کم کردن رجوع حضوری و جلوگیری از هدر رفتن زمان مراجعین گرامی برای اخذ نوبت فراهم نموده است. دقت نمایید که نوبت دهی برای این عمل در شهر های بزرگ فقط در یک سیستم جامع صورت می گیرد و فرقی با هم دیگر ندارند.

تعویض پلاک خودرو پیش از انتشار ویروس کرونا به شکل حضوری بود. اشخاصی که دوست داشتند این کار را انجام دهند بایستی به شیوه حضوری به نهاد های مربوطه رجوع می کردند و چند ساعت را جهت تعویض پلاک خود طی می کردند. پس از انتشار این ویروس جهت کم کردن مراجعات حضوری و کم شدن جمعیت در این مراکز، تعویض پلاک اینترنتی خودرو جایگزین مراجعه حضوری شد. راه اندازی این سایت سبب شد که اشخاص وقت کمتری را در نهاد های تعویض پلاک هدر دهند. نوبت دهی آنلاین شیوه نوینی است که احتمالا برخی از اشخاص همچنان از آن آگاهی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: استعلام خلافی خودرو

نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی خودرو و شرایط گرفتن نوبت

در گذشته شما جهت انجام امور مربوط به تعویض پلاک خودرو خود بایستی در صف نوبت دهی قرار می گرفتید و چشم به راه می ماندید تا نوبت شما برسد. در شهر های کلان این مدت زمان منتظر ماندن در صف اغلب ساعت ها زمان می برد و باعث خستگی و کلافه شدن مردم می شد. ولی با ملاحظه به انتشار کوید ۱۹ و اجتماع مردم در این نهاد، ستاد پلیس راهنمایی و رانندگی تصمیم گرفت تا این کار را به شیوه آنلاین انجام دهد. این عمل را از ده شهر کلان ایران آغاز کرد.

شرایط گرفتن نوبت تعویض پلاک اینترنتی خودرو بدین صورت است که شما بایستی به سایت راهور رجوع نمایید و داده های تقاضا شده را در آن وارد نمایید تا قابلیت اخذ نوبت تعویض پلاک خودرو به شما داده شود. بعد از اجرای مراحل تعیین شده سایت راهور معلوم می کند که شما چه زمان و چه روزی می توانید به نهاد تعویض پلاکی که تعیین شده رجوع نمایید.

چنانچه ثبت نام نکرده اید در سایت روی آبشن عضویت بزنید. پس از آن صفحه ای برای شما باز خواهد شد. شما می توانید خیلی زود با وارد نمودن داده های تقاضا شد ثبت نام خود را انجام دهید.

موقعی که امور وابسته به ثبت نام شما انجام شد یک پیامک به شماره همراه شما فرستاده می شود که مرتبط به موفقیت شما جهت ثبت نام خواهد بود.

مدارک مورد نیاز جهت تعویض پلاک خودرو

مدارک مورد نیاز جهت تعویض پلاک خودرو

بعد از دریافت نوبت برای تعویض پلاک خودرو از طریق نوبت دهی آنلاین، بایستی فراموش نکنید که با اسناد و مدارک کامل در روز تعیین شده حضور بیابید. مدارک مورد نیاز جهت تعویض پلاک خودرو عبارتند از:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه خریدار و مالک وسیله نقلیه
  • اصل سند مالکیت و کارت خودرو
  • اسناد مربوط به تسویه حساب تخلف های رانندگی خودرو
  • بیمه شخص ثالث خودرو از دیگر مدارک مورد نیاز جهت تعویض پلاک خودرو می باشد.
  • تاییدیه مطمئن و معتبر معاینه فنی وسیله نقلیه (این تاییدیه جهت وسایل نقلیه ای که بیشتر از ۴ سال از عمرشان می گذرد ضروری است.)
  • اسناد دستیابی به محل سکونت خریدار

نکته: چنانچه سند خودرو گم شده، بایستی یک بار آگهی در روزنامه کثیر الانتشار در خصوص گم شدن سند چاپ شده و تقریبا ۱۰ روز از زمان درج آگهی گذشته باشد.

نکته: چنانچه توسط سند محل زندگی نتوانید محل زندگی خود را اثبات نمایید می توانید اسنادی چون دفترچه تامین اجتماعی، برگ شناسایی از کارگزینی مکان خدمت با درج نشانی مکان زندگی جهت کارکنان دولت و یا برگ شناسایی از آموزش و پرورش محل زندگی فرزندان با ثبت نشانی منزل را عرضه دهید.

نکته: موقع تعویض پلاک بایستی هم خریدار و هم فروشنده به همراه خودرو در مکان مدنظر حضور داشته باشند. چنانچه به جای مالک، وکیل در نهاد حضور یابد، کارت ملی و شناسنامه وکیل همراه وکالت نامه موثق هم بایستی عرضه شود.

بیشتر بخوانید: کارت سوخت ماشین صفر را از کجا بگیریم

مزایای نوبت دهی جهت تعویض پلاک خودرو

احتمالا شما هم به خوبی آگاه باشید که نهاد های تعویض پلاک خودرو به عنوان یکی از پر رفت و آمد ترین نهاد ها به حساب می آیند. تنها علتی که سبب تعطیلی این نوع نهاد شد انتشار ویروس کرونا بود. از مزایای تعویض پلاک خودرو به شیوه آنلاین می توان به پیشگیری از ایجاد ازدحام و رفت و آمد های زیاد اشاره نمود.

این عمل می تواند تا حد خیلی زیادی از منتقل نمودن بیماری پیشگیری نموده و حتی انتخاب خیلی مطلوبی جهت صرفه جویی در وقت می باشد. چرا که در زمان رجوع حضوری خریدار و فروشنده ناچار بودند جهت تعویض پلاک به مدت زمان زیادی در صف های پر ازدحام حضور یابند. این مورد یکی دیگر از مزایای تعویض پلاک خودرو به شیوه آنلاین می باشد.

نوبت دهی تعویض پلاک خودرو به شیوه آنلاین شامل چه قوانین و مقرراتی است؟

با ملاحظه به اینکه نوبت دهی جهت تعویض پلاک خودرو به شیوه آنلاین شده، این روال شامل بعضی قوانین و ضوابط مختص به خود می باشد. در مرحله نخست بایستی دقت کنید که هر شخصی فقط می تواند یک نوبت در سایت مدنظر را رزرو نماید. چنانچه بعد از رزرو نوبت خود، در زمان مشخص شده جهت تعویض پلاک اقدامی نکند نوبت به صورت کامل بی اعتبار و ابطال می شود. با ملاحظه به اینکه شما آنلاین ثبت نام نموده اید نوبت هم به شیوه اتوماتیک ابطال می شود.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش حواله خودرو

از دیگر مقررات وابسته به نوبت دهی تعویض پلاک اینترنتی خودرو این است که چنانچه در صورت رزرو نوبت در روز مشخص شده رجوع نکنید در زمان دریافت نوبت به صورت مجدد امکان دارد با بعضی محدودیت های ویژه مواجه شوید. بدین علت توصیه می شود که اگر به هر علتی نتوانستید در زمان مشخص شده رجوع نمایید قبل از رسیدن موعد مقرر با رجوع به سایت نسبت به انصراف تقاضای خود اقدام کنید.

توجه داشته باشید قبل از رجوع به سایت مدنظر و اقدام جهت رزرو نوبت حتما بایستی اسناد مربوط به احراز مکان سکونت خود را کامل کنید. بدین علت که زمان رجوع حضوری کلیه اطلاعات درج شده در سامانه اینترنتی با اسنادی که به همراه دارید به صورت کامل تطبیق داده شده و می توانید با نشان دادن اسناد و مدارک شخصی که حاکی از هویت کامل شما می باشند جواز ورود به نهاد را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button