بسیاری از خودروهای هیوندایی و کیا، با توجه به اختصاصی بودن قسمت تنظیم چراغ‌های جلو، قطعا سیستمی خاص برای تنظیم لامپ‌های آن برای ایجاد کارایی مناسب ارائه شده است که در ادامه به واکاوی آن می‌پردازیم.

صرفا خودروهای جدید ارائه شده با برندهای مذکور، دارای سیستم منحصر به فردی با عنوان AHLS می‌باشند که دارای قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو به صورت اتوماتیک می‌باشد، اما صرفا این قابلیت باید با به‌کارگیری دستگاهی خاص با نام ‌”دیاگ جی اسکن” در هنگام تعویض کلی لامپ‌های جلویی انجام بگیرد تا بهترین نتیجه در این زمینه به‌دست آید.

نحوه استفاده از دستگاه دیاگ جی اسکن برای تنظیم چراغ جلو اپتیما

این محصول پس از نصب به قسمت سیستماتیک خودرو توسط کابل منحصر به‌فرد، منوهای مختلفی روی صفحه مانیتور خود ارائه می‌کند که با استفاده از آن‌ها به ترتیب موارد بیان شده در این مطلب، تنظیم چراغ‌ها صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: فروش حواله خودرو

در این مرحله در قسمت منو، روی گزینه kIA زده تا تنظیمات مربوطه به خودروی کیا اپتیما موردملاحظه قرار بگیرد.

در گزینه‌های قابل ملاحظه، گزینه ‌O می‌تواند نمایانگر سیستم اپتیما باشد که با انتخاب آن و ارائه کلیک روی گزینه موردنظر، نسبت به نوع سیستم، گزینه optimal TF 11~16 را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی، گزینه‌هایی 6 تایی نمایان می‌شوند که هر گزینه مربوط به سال مدل خودروی مزبور می‌باشد. در این مرحله 6 گزینه که از سال 2011 تا سال 2016 را دربر می گیرد، مشاهده می‌شود که شما برحسب سال مدل خودروی خود، روی آن کلیک می‌نمایید.

بعد از سپری کردن مرحله مرتبط با سال و مدل خودرو، باید نوع موتور خودروی کیا را وارد دستگاه نمایید، در این قسمت طبعا دستگاه دیاگ جی اسکن برای راحتی اعمال تنظیمات، گزینه‌های آماده را در اختیار قرار داده است تا تنها با یک کلیک، انتخاب آن انجام گیرد، لذا در این مرحله انواع موتور با عناوین زیر مورد مشاهده قرار می‌گیرد:

  • G 2/0 Nu MPI
  • D 1/7 TCI-U2
  • G 2/4 MPI THETA2
  • G 2/0 T-GDI THETA2
  • G 2/4 GDI THETA2

لذا با انتخاب هر یک از گزینه‌های مربوطه برای موتور خودرو، وارد آخرین قسمت انتخاب برای ارائه شناسایی مشخصات خودرو به دستگاه دیاگ جی اسکن می‌شوید، لذا در این مرحله بهترین جهت تنظیم نمودن چراغ‌های خودرو باید از گزینه Auto headlamp leveling به معنای تست اتوماتیک هدینگ لامپ استفاده کرد. ترجیحا توجه داشته باشید که این مورد می‌تواند تنظیم اساسی موردنیاز برای خودرو را به دستگاه مربوطه شناسانده و از آن برای ارائه تنظیمات مربوطه کمک بگیرد.

پس از انجام آخرین کلیک برای منوی اعمال شده دستگاه، کادری آبی رنگ نمایان می‌شود که با اشکالی خاص و سپری کردن یک الی دو دقیقه، شناسایی تنظیمات سیستماتیک خودرو را برای شما قابل مشاهده می‌سازد، در صورت انتخاب درست گزینه‌های اعمال شده در داخل منوهای هر مرحله، پس از نمایان شدن عبارت “درحال برقراری ارتباط” کادری آبی رنگ باعنوان “با موفقیت انجام شد” در تیررس نگاه شما قرار می‌گیرد. این مرحله با شناسایی نوع دستگاه و نوع تنظیم موردتقاضا برای دستگاه به طور کامل انجام گردید.

بیشتر بخوانید: کارت سوخت ماشین صفر

تنظیم چراغ جلو کیا اپتیما با دستگاه

انجام عملیات مرتبط با تنظیم چراغ جلو کیا اپتیما

انجام مراحل بعدی در این قسمت از کارکرد با دستگاه دیاگ جی اسکن، امری بسیار مهم می‌باشد که اعمال نهایت دقت را دربرمی‌گیرد.

لذا در منوی پیش رو 6 گزینه مرتبط با تست و آنالیز چراغ‌های خودرو وجود دارد که برای تنظیم منحصر به‌فرد، انتخاب یک گزینه از آن‌ها کافی می‌باشد. گزینه‌های موردنظر شامل موارد زیر می‌باشد:

  1.  DTC Analysis
  2. Data analysis
  3. Actuation Test
  4. EUC information
  5. Special Function
  6. Flight Record Review

گزینه پنجم با عنوان “special Function” به معنای عملیات ویژه برای تنظیم اساسی چراغ‌ها مورد انتخاب قرار می‌گیرد.

لذا مشخص شدن منویی با دو عدد گزینه، می‌تواند نهایی‌سازی تنظیمات مربوطه را سبب‌ساز شود، به گونه‌ای که هر دو گزینه باید مورد انتخاب قرار گرفته و درخواست‌های آنان منطبق با مدل خودرو و نوع تنظیم مزبور، توسط فرد موردنظر به‌انجام برسد.  پیشنهاد میکنیم مقاله نگهداری از خودرو های صفر را نیز مطالعه کنید.

  • در گزینه اول که به زبان فارسی با مضمون ” تنظیمات متغیر و شروع موقعیت صفر” ارائه شده است، زمانی مورد انتخاب می‌باشد که تمامی چراغ‌های جلو خودرو مورد تعویض قرار گرفته باشند و به نحوی این مرحله از تنظیمات با مشخصه کالیبره کردن و تنظیم اولیه، به اجرا می‌رسد. لذا انجام تنظیمات ابتدایی برای چراغ‌های کلی جلوی خودرو می‌تواند با انتخاب این گزینه انجام شود. با انتخاب این گزینه منویی با چندین موارد به زبان فارسی روان نمایان می‌شود که شامل دستوراتی برای انجام این تنظیم است، لذا دو مشخصه برای انجام اصولی این مرحله یادآور شده است که شامل موارد زیر است:
  1. خودرو در حالت ساکن بوده و خالی باشد
  2. خودرو در حالت سوئیچ باز قرار بگیرد

لذا با انجام شرایط بیان شده با انتخاب گزینه ok در قسمت سمت چپ زیرین صفحه، عملیات تنظیم ابتدایی مورد انجام قرار می‌گیرد.

  • در گزینه دوم “عبارت تنظیم چراغ‌های اصلی” نمایان شده است که طبعا درک این عبارت برای ما، عدم تنظیم دستی ارتفاع و زاویه چراغ‌ها در خودروی مربوطه می‌باشد. لذا با انتخاب گزینه موردنظر می توان ارتفاع و زاویه لازم برای چراغ‌های جلویی را به صورت خودمحور انجام داد. در این مرحله نیز ارائه شرایط ویژه برای انجام این تنظیمات به صورت روشن و با زبان فارسی بیان شده است. لذا درخواست سیستم از فرد برای انجام این موارد به شرح زیر می‌باشد:
  1. خودرو در حالت توقف باشد
  2. سوئیچ در حالت روشن باشد

با انجام این دستورات، شما می‌توانید با گزینه‌های up و down تنظیم لازم را برای زاویه چراغ انجام دهید که با هربار فشردن دکمه‌های مذکور روی مانیتور، درصد زاویه چراغ‌ها روی مانیتور به صورت عددی نقش می‌بندد تا امکان نتیجه‌گیری برای فرد برای تغییر تنظیم ارتفاع و زاویه چراغ‌ها، به آسانی انجام بگیرد.

لذا در صورت اتمام مراحل تنظیم مربوطه، می‌توانید با انتخاب گزینه set موجود در قسمت زیر صفحه نمایش داده شده روی دستگاه، تنظیم را ثبت کرده و سپس از صفحه موردنظر خارج شوید.

این آموزش می‌تواند تاثیری فوق‌العاده در تنظیم اصولی چراغ های جلوی خودرو باشد اما نکته مهم توجه به مراحل آن و دقت در انتخاب گزینه‌های درست طبق مطلب ارائه شده می‌باشد تا اصلاح موقعیت مکانی چراغ‌های جلویی خودرو با نهایت دقت و به‌صورت سیستماتیک مورد انجام قرار بگیرد. اگر دارای خودروی کیا اپتیما هستید حتما از صفحه لوازم یدکی کیا ما نیز دیدن بفرمایید و در صورت نیاز میتوانید از محصولات ما خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button