همانطور که میدانید، کارت ماشین شامل اطلاعات کامل ماشین و مالک آن می باشد. این کارت به عنوان شناسنامه قانونی ماشین شناخته می شود که برای استفاده از هر نوع خدمات مربوط به ماشین، ارائه آن الزامی است. کارت ماشین شامل اطلاعاتی مانند: نوع خودرو، شماره پلاک، رنگ و مشخصات ظاهری، شماره VIN و مشخصات مالک می باشد. در مورد مشخصات مالک نیز تمام اطلاعات شخصی اعم از نام و نام خانوادگی، کد ملی، نام پدر و غیره مشخص می باشد.

تعویض پلاک بدون کارت ماشین

بدیهی است که این کارت از اهمیت بالایی برخوردار بوده و حفظ و همراه داشتن دائمی آن نیز ضروری است. در صورتی که تخلفی صورت بگیرد، پلیس راهور اولین مدرکی که از شما میخواهد، کارت ماشین خواهد بود. در صورت همراه نداشتن این کارت، خودروی شما به عنوان خودروی سرقتی در نظر گرفته می شود و توقیف خواهد شد. در این شرایط دردسر های مختلفی برای راننده به وجود خواهد آمد که با پرداخت هزینه ها و جرایم مختلفی نیز همراه است.

گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی، کارت ماشین شما گم شود که در این صورت نیز مشکلات متعددی به وجود می آید. در صورت گم شدن کارت ماشین، انجام یک سری کارها مانند تعویض پلاک و فروش ماشین را با مشکل روبرو می کند. بنابراین پیش از انجام این کار ها، باید در اولین فرصت ممکن جهت دریافت کارت المثنی اقدام نمایید. البته تعویض پلاک و یا فروش ماشین نیز در صورت نبود کارت آن امکان پذیر خواهد بود که این مورد نیز باید بر اساس قوانین مورد نظر انجام شود.

بیشتر بخوانید: نوبت دهی تعویض پلاک خودرو

نکته ی حائز اهمیت در مورد گم شدن کارت ماشین، اقدام سریع و به موقع برای اعلام مفقودی و همچنین درخواست کارت المثنی می باشد. این کار در جهت حفظ امنیت و کاهش خطرات احتمالی سوء استفاده از کارت ماشین صورت می گیرد. زیرا ممکن است افراد سودجو با پیدا کردن کارت ماشین، از آن استفاده هایی انجام دهند. اما سوالی که ممکن است با آن مواجه شوید این است که در صورت گم شدن کارت ماشین، امکان تعویض پلاک آن وجود دارد یا خیر، در این مورد باید بگوییم که برای تعویض پلاک ماشین، الزامی به همراه داشتن اصل کارت ماشین نیست و شما می توانید با داشتن برگ سبز، بیمه نامه شخص ثالث و همچنین سند رسمی خودرو، می توانید اقدام به تعویض پلاک نمایید.

آیا برای تعویض پلاک کارت ماشین الزامی است؟

یکی از مراحل مهم و اصلی برای خرید و انتقال خودرو، تعویض پلاک آن می باشد. این مرحله همواره خریدار و فروشنده را با چالش هایی مواجه می کند. تعویض پلاک خودرو می تواند هویت و نشانی مالک اصلی خودرو را مشخص کند و با تعویض آن، حالت رسمی و قانونی به خود می گیرد. به علت اهمیت بالایی که این مرحله از معامله خودرو دارد، معمولا طرفین معامله باید مدارک شناسایی و هویتی خود را به صورت کامل ارائه دهند.

زمانی که خریدار و فروشنده با توافق دو طرفه، قراردادی را به منظور معامله خودرو تنظیم می کنند، نوبت به تعویض پلاک می رسد. بنابراین می توان این مرحله را به عنوان اولین و مهمترین مرحله از خرید خودرو در نظر گرفت. برای تعویض پلاک، خریدار و فروشنده باید به نزدیک ترین مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند و مدارک خود را با پر کردن فرم های لازم پر نمایند. در این مرحله پلاک قبلی فک پلاک شده و پلاک جدید را جایگزین آن می کنند.

بیشتر بخوانید: کارت سوخت خودروی صفر

با تصویب قوانین مطرح شده در مورد مراحل انتقال خودرو، تمام مراحل ثبت نام به صورت آنلاین و اینترنتی انجام می شود. طرفین معامله نیز برای احراز هویت مدارک ارسال شده، باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند. علاوه بر این، تعویض پلاک انواع خودرو ها، در مراکز غیر دولتی و مجاز انجام می شود که دارای تعرفه مشخصی می باشد.

برای انجام و پیشبرد هرکاری، همراه داشتن یک سری مدارک و مستندات الزامی می باشد. در مورد تعویض پلاک نیز به همین گونه است و به منظور این کار باید مدارک شناسایی و مدارک مربوط به ماشین به صورت کامل ارائه گردد. فروشنده خودرو باید تمام مدارک مربوط به خودرو را به خریدار ارائه نماید تا بتوان به کمک آن ها، اقدام به تعویض پلاک نمود.

مدارک لازم برای فروش ماشین بدون کارت ماشین

سند فروش کارخانه، سند مالکیت خودرو، اصل کارت خودرو، بیمه نامه شخص ثالث، برگ عدم خلافی خودرو، کارت معاینه فنی خودرو، برگ احراز سکونت و همچنین مدارک شناسایی فروشنده می باشد. البته در مواردی که کارت ماشین مفقود شده و یا از بین رفته است، می توان با ارائه برگ سبز و سایر مدارک مورد نیاز، تعویض پلاک را انجام داد. بنابراین می توان بدون در دست داشتن اصل کارت ماشین نیز پلاک ماشین را تعویض کرد. این امر نیز در گرو دارا بودن سایر سلسله مراتب مورد نیاز می باشد.

فروش ماشین بدون کارت ماشین

همان طور که گفتیم، برای هر گونه معامله ماشین و یا تعویض کارت، نیاز به ارائه تمام مدارک و مستندات و همچنین حضور خریدار و فروشنده می باشد. اما در مواقعی به دلایل مختلف، کارت ماشین را نمی توان به همراه سایر مدارک ارائه کرد. در این شرایط مشکلی برای انجام خرید یا فروش ماشین وجود نداشته و با در اختیار داشتن برگ سبز، می توان معامله ای قانونی و اصولی را انجام داد. توجه داشته باشید که در اختیار داشتن برگ سبز به معنای مالکیت خودرو بوده و مشکلی از این بابت برای انجام معامله نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: روش های استعلام خلافی خودرو

در مواقعی که کارت ماشین مفقود شده است، بهترین کار این است که در سریع ترین زمان ممکن، برای دریافت کارت المثنی اقدام نمایید. پیش از این کار نیز باید مفقودی کارت ماشین را اعلام نمایید و به مدت 10 روز نیز اطلاعیه هایی که برای مفقود شدن کارت خود تهیه کرده اید را بررسی کنید.

به طور کلی، کارت ماشین اصلی ترین مدرک معتبر برای انجام فعالیت های مختلف مانند خرید و فروش و یا تعویض پلاک می باشد. بنابراین باید آن را همواره با خود داشته باشید. در صورت هر گونه مشکل شامل مفقود شدن و یا از بین رفتن کارت ماشین نیز می توانید با انجام مراحل مختلف جهت دریافت کارت المثنی ماشین اقدام نمایید. البته برگ سبز خودرو نیز به معنای مالکیت خودرو بوده و می توان از آن به جای کارت ماشین استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button