سیستم تعلیق خودرو یکی از مهم ترین بخش های ماشین است که نقش بسیار مهمی در آن دارد. به طور کلی سیستم تعلیق به مجموعه فنرها،‌ کمک فنر‌ها و ساز وکار هایی گفته می‌شود که برای کاهش ضربات وارده به بدنه اصلی خودرو ساخته شده‌اند.
وجود سیستم تعلیق خودرو باعث حرکت آسان تر در ماشین می شود و فرمان‌پذیری آن را به شکل موثری افزایش خواهد داد. با توجه به اینکه سیستم تعلیق خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است، باید همه قسمت های آن را به خوبی بشناسید. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید، جزئیات کامل تر در این مقاله بیان شده است.

بیشتر بخوانید: علت جوش آوردن خودرو

سیستم تعلیق خودرو

وظیفه سیستم تعلیق خودرو چیست

هر کدام از بخش های خودرو دارای وظایف مشخصی است که باید هر کدام از آنها بررسی شوند. سیستم تعلیق خودرو تمامی نوسانات و ارتعاشاتی که بر روی چرخ ها وارد می شود را می‌گیرد و مانع از وارد شدن ضربه به داخل اتاق ماشین خواهد شد.
در واقع این سیستم ارتباط خاصی بین خودرو و جاده برقرار می‌کند و هماهنگی لازم را در بین آن ها ایجاد خواهد کرد. سیستم تعلیق خودرو در کنترل ماشین و شتاب گیری آن نقش بسیار مهمی دارد و باید آن را جدی گرفت. البته وظایف این سیستم بسیار متنوع است که یکی از آن ها تحمل وزن بدنه خودور می‌باشد.

ارتباط میان سیستم فرمان و تعلق خودرو

عملکرد سیستم فرمان به صورت مستقیم به تعلیق خودرو مرتبط است و به همین علت باید با تمام دقت این کار را انجام داد. همچنین علمکرد درست و اساسی سیستم ترمز نیز به همین موضوع وابسته است که باید به صورت ویژه آن را بررسی کرد.
استفاده از این سیستم می‌تواند پایداری خودرو را افزایش دهد و آن را به شرایط مثبتی برساند. خوشبختانه سیستم تعلیق خودرو باعث می شود تا سطح تماس چرخ ها با سطح جاده بیشتر شود و کنترل پذیری خودرو نیز در این حالت راحت تر خواهد شد. همچنین برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه کار سنسور اکسیژن خودرو و اهمیت آن در خودرو می‌توانید از بخش بلاگ مطالعه فرمایید.

با توجه به اینکه وظایف زیادی برعهده سیستم تعلیق خودرو است، باید برای عملکرد بهتر آن از راهکارهای مختلف استفاده کرد. در حال حاضر وجود لوازم یدکی کیا و لوازم یدکی هیوندا این امکان را به شما می‌دهد که تا به راحتی سیستم تعلیق خودرو را تقویت کنید و مشکلات خود در این زمینه را به حداقل ممکن برسانید. با توجه به موارد گفته شده، حتما این سیستم را در ماشین خود جدی بگیرید و برای تقویت آن از راهکارهای مختلفی استفاده کنید.

بخش های مختلف سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها دارای اهمیت خاصی هستند. برای اینکه بتوانید بهتر با اجزای این سیستم مهم آشنا شوید، برخی از مهم‌ترین آن ها را در ادامه بیان خواهیم کرد.

فنر خودرو

اصلی ترین بخش در سیستم تعلیق خودرو، فنر است. فنر در سیستم می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که از مهم ترین آن ها عبارت‌اند از:

  • فنر لوله ای
  • پیچشی
  • تخت

هر کدام از آن ها در شرایط خاصی استفاده می‌شوند. فنر تخت در سیستم های تعلیق ثابت به کار می‌رود و همانطور که از نام آن مشخص است، شامل یک فلز تخت و محکم می‌شود. این قطعه انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد و از این لحاظ بسیار خاص و منحصر به فرد است.

نحوره کار سیستم تعلیق خودرودر فنر تخت مجموعه ای از این صفحات تخت بر روی هم قرار می‌گیرند و سیستم فنر را تشکیل می‌دهند. یک نوع دیگر از فنرها نیز به صورت لوله ای تولید می‌شوند. در این قسمت یک میلگرد به دور محور استوانه ای پیچیده شده است.
در نهایت فنر پیچشی نیز خاصیت ارتجاعی بسیار زیادی دارد که این خاصیت ارتجاعی در جهت عقربه های ساعت بیشتر می شود و در جهت خلاف عقربه های ساعت کاهش خواهد یافت. البته لازم به ذکر است که روغن کاری این بخش و اتصال آن ها به یکدیگر نیز از اهمیت خاصی برخوردار است همانند روغن موتور خوب برای موتورخودرو که بسیار مهم است در این بخش نیز باید از روغن های مخصوص و مناسبی استفاده کرد.

سایر اجزای سیستم تعلیق

موارد دیگری همچون:

  1. کمک فنر
  2. بوش
  3. طبق
  4. سیبک
  5. و …

نیز جزو مهمی از سیستم تعلیق خودرو هستند که هر کدام از آنها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند. کمک فنر به عنوان یک وسیله مهم لرزش ها و ضربات وارده بر ماشین را گرفته و مانع انتقال آن ها به اتاقک ماشین خواهد شد.
با توجه به شرایط ویژه ای که در این بخش وجود دارد، هر کدام از این قطعه‌های نامبرده شده باید با بالاترین کیفیت ممکن ساخته شده و به فروش برسند. خوشبختانه لوازم یدکی هیوندا در داخل کشور توسط نمایندگی های مجاز و معتبر تابان پارت ارائه می شود و شما می توانید با استفاده از این فرصت طلایی از بهترین لوازم یدکی برای سیستم تعلیق خودرو بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button