روغن سوزی ماشین یکی از مشکلاتی است که بیشتر دارندگان خودرو ترجیح می دهند خود این مشکل را بیابند و برطرف کنند. اما علت این مشکل چیست و چه عواملی در تسریع این مشکل نقش دارند؟ در جهت رفع این مشکل چه راهکار های می توانند این ایراد را برطرف کنند؟ برای شناخت و رفع روغن سوزی خودروی خود مطالعه این مقاله را از سایت بهترین فروشنگاه لوازم یدکی هیوندا از دست ندهید.

چرا روغن سوزی خودرو اتفاق می افتد؟

شاید کمتر شنیده باشید روغن سوزی خودرو برای ماشین های نو اتفاق افتد. در واقع این اتفاق بیشتر برای ماشین های از رده خارج شده پیش می آید. این ماشین ها با گذشت زمان از عمر مفید آنها، شروع به سوختن روغن موجود در موتور می کنند. در واقع زمانی که سوخت داخل خودروی شما در حال سوختن است روغن نیز همزمان با آن می سوزد و مقدار استاندارد ان کاهش می یابد.

روغن سوزی خودرو سبب کاهش روغن می گردد. به طور کلی، این ماده سیاه رنگ در قطعات مشخصی از خودرو جریان دارد که وجود آن از اصطکاک این قطعات جلوگیری می کند. اما چه دلایلی روغن را از وظایف‌ خود باز می دارد و او را به مخزن احتراق هدایت می کند؟ در ادامه مطالب به دلایلی که احتمال بروز این مشکل را افزایش می دهد خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو

نشتی روغن یکی از دلایل روغن سوری

از دلایل عمده و مهم روغن سوزی خودرو نشتی روغن است. هنگامی که روغن به مخزن بنزین نزدیک شود به دلیل وجود حرارت زیاد روغن خواهد سوخت در این هنگام شما می توانید بوی نامطبوع او را حس کنید. اگر دلیل این مشکل نشتی باشد با باز کردن کاپوت ماشین بوی سوختن روغن را می توان در درون موتور به آسانی احساس کرد.

ایراد و مشکلات موتور

ایراد پیدا کردن در موتور داخلی ماشین دلیل دیگر برای رفع این مشکل است. هر چند نشتی عامل این مشکل است اما این نشتی امکان دارد خرابی قطعه ای از موتور باشد. با خراب شدن یکی از قطعات داخلی موتور سبب اختلال در عملکرد روغن می شود و در نهایت روغن سوخته می شود.

خراب شدن واشر سرسیلندر و روغن سوزی

ایراد یا خراب شدن در واشر سرسیلندر یا در قطعه رینگ پیستون احتمال روغن سوزی خودرو را افزایش می دهد. در واقع گاهی اوقات بر اثر خراب شدن قطعات یاد شده سبب می شود که محفظه مربوط به احتراق عمل فشرده کردن را به درستی انجام ندهند. در نهایت روغن به محفظه راه پیدا می کند و شروع به سوخت میکند.

بیشتر بخوانید: دلیل بالا رفتن امپر ماشین 

مشکلات سوپاپ یکی از دلایل روغن سوزی ماشین

 ایراد در سوپاپ در قسمت های درب، واشر و پیچ و مهره عامل دیگر به وجود آمدن این ایراد است. در حالت کلی، سوپاپ در نقش روغن و روان کردن ان مسئول است. سوپاپ و دریچه داخلی آن در ترکیب هوا و بنزین و وارد کردن به داخل سیلندر ها نقش دارند. همچنین قسمت درب خروجی سوپاپ در روانه کردن گاز های ناشی از سوختن مواد مخلوط شده داخل سیلندر ایفای نقش می کند.

حال روغن موتور وظیفه کاهش اصطکاک را بر عهده دارد و عمل روغن کاری را انجام می دهد. در فرایند ذکر شده از وظایف سوپاپ، روغن سوزی خودرو زمانی اتفاق می افتد که خودرو قدیمی است و سوپاپ نتواند وظیفه خود را انجام دهد. سوپاپ سبب ورود روغن به قسمت محفظه سوختن هوا و بنزین می شود و بر اثر دما می سوزد. اگر در هنگام روشن بودن خودرو دودی مایل به رنگ آبی از اگزوز مشاهده کردید بدانید سوپاپ شما مشکل دارد.

خرابی رینگ پیستون و روغن سوزی ماشین

 رینگ پیستون به روغن موتور و جلوگیری از روغن سوزی خودرو کمک می کند و قسمت های پیستون و بخش های سیلندر را روغن کاری می کند. در واقع وظیفه این قطعه، ورود به اندازه کافی روغن برای ایفای نقش روغن کاری می باشد. جالب است بدانید اگر رینگ پیستون ماشین شما ایرادی نداشته باشد از ورد زیاد روغن جلوگیری می کند. اما در صورت ایراد در رینگ پیستون مقدار روغن بیشتری وارد چرخه روغن کاری پیستون و سیلندر می شود و در سوختن ترکیب بنزین و هوا مخلوط می شود. در نتیجه روغنی که برای پاک کردن ناخالصی ها، پاک سازی و روان کردن قطعات استفاده می شود سوخته می شود.

از دلایل دیگر که سبب ورود روغن به محفظه سوختن بنزین و روغن سوزی خودرو می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرسوده شدن کاسه نمد
  • فرسوده شدن گیت لاستیک
  • ایراد پیدا کردن شاتون و یاتاقان
  • بکار بردن روغن های بی کیفیت و نامرغوب
  • فرسوده شدن جداره های مربوط سیلندر

تعمیر خودرو و رفع روغن سوزی خودرو

تعمیر خودرو و رفع روغن سوزی خودرو

اولین کاری که بعد از متوجه شدن روغن سوزی خودرو باید انجام داد مراجعه به یک کارشناس خودرو است. چرا که اگر این ایراد شدت یابد آسیب زیادتری به خودرو وارد می شود. شما می توانید با چک کردن میزان روغن خودرو از میزان سوختن آن آگاه شوید. برای این کار در فاصله زمان مشخص میزان روغن موجود را چک کنید اگر به صورت مداوم کاهش یافت حتما کارشناس خودرو را در لیست اول کار خود قرار دهید.

یک مکانیک برای رفع روغن سوزی خودرو جویای دلیل آن می شود و از طریق نشتی یا ایرادات داخلی در درون موتور تلاش می کند آن را رفع نماید. گاهی کارشناس خودرو دلایل بیرونی موتور را دلیل بر این مشکل می داند و با تعویض درپوش یا فیلتر روغن، ایراد را رفع می کند.

بیشتر بخوانید: برترین برند های روغن موتور

 گاهی کارشناس خودرو با تعویض قطعات خراب، مشکل روغن سوزی خودرو را رفع می کند. اگر شانس داشته باشید تنها با جایگزین کردن واشر یا درپوش سوپاپ مشکل بر طرف خواهد شد. قابل ذکر است اگر خرابی خودرو در قسمت بیرونی موتور باشد هزینه کمتری برای صاحب خودرو به همراه دارد. اما اگر ایراد از ناحیه داخلی موتور باشد بدانید با هزینه بسیاری مواجه خواهید بود.

به بیان ساده تر اگر ایراد روغن سوزی خودرو از ناحیه PCV باشد هزینه کمتری را متحمل خواهید شد. اما ایراد از ناحیه واشر یا پیچ و مهره سوپاپ باشد به احتمال زیاد باید خود را برای پرداخت وجه زیادی آماده کنید. در هر صورت صاحب خودرو باید آگاه باشد و خود اقدام به تعمیر این ایراد نکند و از مراجعه به کارشناسان تازه کار و بی تجربه پرهیز کند. تا حد امکان با مشاهده ایراد در روغن سوزی خودرو، ماشین خود را در اختیار یک کارشناس با تجربه بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button