چراغ زنون نوعی لامپ است که به علت روشنایی خاص خود، به نسبت لامپ‌های دیگر خودرو از جمله هیدروژنی و هدلایت، معروفیت قابل توجهی پیدا کرده است. به این دلیل با نور بسیاری که دارد؛ در معابر حین رانندگی جالب توجه می‌باشد. چراغ زنون زیر مجموعه «لامپ‌های تخلیه الکتریکی» می‌باشد. لامپ‌های زنون بسیار پر نورتر از لامپ‌های عادی و هیدروژنی هستند که وضوح دید مناسبی را در شب برای رانندگان، فراهم می‌کنند. در ادامه مطلب، قصد داریم به کاربرد لامپ زنون، مزایا و معایب این چراغ و همچنین تفاوتش با هدلایت ‌بپردازیم.

مکانیزم عملکرد چراغ‌های زنون

این لامپ‌ها همانند لامپ‌های نئون، از نوع لامپ‌های تخلیه الکتریکی هستند که از شفافیت و درخشش خاصی برخوردار‌اند. این لامپ‌ها درون محفظه‌ای عایق حاوی گاز زنون قرار دارند. روشنایی در محفظه، نیازمند تخلیه بار شدیدی است و هنگامی‌که این تخلیه میان دو قطب الکترود صورت گیرد، نور شفاف و گسترده‌ای تولید می‌شود. این مکانیزم چیزی شبیه اتفاقی است که در هنگام رعد و برق می‌افتد.

یکی از کاربردی ترین نکته‌ای که در مورد این لامپ وجود دارد، جمع و جور بودن آن است. لامپ‌های زنون، دوام و طول عمر بالایی هم دارند. کوچک بودن آن باعث متمرکز شدن بر وضوحی کاملا مناسب است. که این قابلیت مثبت در به‌کار‌ بردن از نوردهی میکروسکوپ و حتی به عنوان فلاش در دوربین‌های عکاسی کاربرد دارد. لامپ‌های زنون با وجود نورهای لیزری پیشرفته هنوز هم محبوبیت خود را دارند.

نکته مثبتی که راجب آن وجود دارد؛ تنوع رنگ و درخشش قابل توجه‌اش می‌باشد که باعث استفاده زیاد در خودروها می‌باشد.

همچنین بخوانید: برترین برند های روغن موتور

چراغ زنون چیست و تفاوت آن با هدلایت

مزایا و معایب چراغ زنون

از جمله مزایای لامپ‌های زنون، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به طور کلی چراغ‌های زنون نور بسیاری دارند و قوی تر از سایر لامپ‌ها هستند.
  • تنوع رنگ وسیع و طیف رنگی متفاوت
  • به خاطر عدم استفاده از فلز تنگستن، طول عمل خوبی دارند.
  • همان‌طور که مشخص است؛ هر وسیله‌ای غیر از مزایا دارای معایبی نیز می‌باشد:
  • لامپ‌های زنون عموما مصرف بالایی دارند.
  • در مسیر رانندگی نیز، بر اثر تابش نور خورشید ممکن است وسیله نقلیه روبه‌ریی را مورد آزار قرار دهد.

تفاوت چراغ زنون با هدلایت

شاید یکی از دغدغه‌های مهم رانندگان نبود نور کم و ناکافی بودن آن است؛ که به این رو پس از تولید هدلایت و زنون، مشکل بسیاری از رانندگان حل شد و ناممکن است که راننده باشید و واژه هدلایت به گوشتان نخورده باشد. به طور مثال عمر طولانی این لامپ، قطعا برای مشتری به صرفه است و هم‌چنین مصرف انرژی کم‌تر که باز هم به صرفه‌جویی مشتریان کمک می‌کند. ساختار عالی هدلایت‌ها و مصرف انرژی کمتر و نور بیشتر نسبت به چراغ‌های معمولی و هیدروژنی، باعث فروش و محبوبیت آن شروع است. هم‌چنین این سری از لامپ‌ها، برخلاف چراغ زنون نیازی به انرژی گازی ندارند.

چراغ‌های زنون و هدلایت، هر دو جزو چراغ‌های نوین خودرو هستند که نور زیادی دارند؛ اما هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. از مهم‌ترین تفاوت‌های میان چراغ زنون و هدلایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف انرژی مهم‌ترین نکته‌ای که تفاوت این دو را بیان می‌کنند. یکی از مواردی که برای خرید مشتریان وجود دارد همین میزان مصرف انرژی می‌باشد. در رقابت بین این دو مصرف هدلایت‌ها بسیار کم‌تر است.
  • چراغ هدلایت از تعداد زیادی LED کوچک تشکیل می‌شود که هیچ گازی نیز در آن وجود ندارد و بسیار کم مصرف هستند. نوردهی مناسب و به اندازه آن نیز یکی دیگر از مزیت‌های این محصول به شمار می‌آید.
  • طول عمر و دوام هر دو چراغ زنون و هدلایت، زیاد است. اما چراغ‌های زنون، همیشه برای استارت به جریان زیادی نیاز دارند.
  • پس از روشن کردن چراغ‌های زنون، مدت زمان کمی، چیزی در حدود 15 ثانیه، طول می‌کشد تا به بیشینه‌ی نور خود برسند؛ اما چراغ‌های هدلایت بلافاصله پس از روشن شدن، حداکثر نور خود را دارند.
  • اما اگر بخواهیم از لحاظ کاربردی این دو را مورد مقایسه قراردهیم؛ در خصوص لامپ‌های هدلایت، باید بگوییم که در انواع مسائل کاربرد بیشتری دارند و به گونه‌ای پر مصرف‌تر هستند.
  • چراغ هدلایت در نوربالا، نور پایین و چراغ مه شکن استفاده می‌شود. اما چراغ زنون را نمی‌توان به عنوان نوربالا مورد استفاده قرارداد؛ زیرا به علت وجود تاخیر در آن‌ها خطر و وجود سانحه زیاد می‌شود و برای حفظ احتیاط بهتر است از این گونه چراغ‌ها در نور بالا که احتمال تاخیر نباید وجود داشته باشد؛ استفاده نشود.
  • قیمت هم یکی دیگر ازمواردی محسوب می‌شود که در تصمیم‌گیری خریدار موثر است. به طور کل، میزان روشنایی هر لامپ با قیمت آن ارتباط مستقیمی دارد؛ ولی در زنون‌ها به علت وجود ترانس، مشخصا قیمت بیشتری از هدلایت دارند.

همچنین بخوانید: چگونه باید از خودرو های اتوماتیک نگهداری کنیم؟

چراغ زنون چیست و تفاوت آن با هدلایت

نکات مهم درباره هدلایت و زنون

چراغ‌های زنون یک سری قرارگاه‌هایی دارند که گاز زنون داخل جایگاه آن‌ها قرار می‌گیرد. این گاز ممکن است منجر به آسیب ‌شود.

امنیت همیشه مهم ترین نکته‌ای بوده که اول از همه چیز باید لحاظ شود؛ در زنون‌ها ترانسی موجودی است که خطر آسیب آن بیشتر است؛ به خصوص در سیستم برق ماشین. اما در هدلایت‌ها این آسیب وجود ندارد؛ زیرا تراشه‌ آن‌ها پیشرفته تر می‌باشد و به علت مصرف برق معمول‌تر احتمال آسیب به سیستم برق خودرو، کمتر است. از این رو هدلایت‌ها یک جنبه مثبت دارند و آن هم این است که از امنیت بالایی برخوردار هستند. با وجود تمامی مسائلی که توضیح دادیم، هر فرد بسته به میزان علاقه و تجربه فردی خود می‌تواند بین خرید این دو محصول تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهد.

چه لامپ زنونی بخریم؟

رنگ نور چراغ‌های زنون در طیف دمای رنگی 3000 تا 30000 کلوین است و این بازه‌ در محدوده‌ی رنگ‌های زرد، سفید، آبی تا صورتی متغیر است. به طور کلی رنگ چراغ‌های زنون از 3000 کلوین و رنگ زرد شروع می‌شود و سپس هر چقدر دمای رنگی افزایش یابد، ابتدا به سمت رنگ سفید و سپس به آبی و بنفش میل می‌کند. دمای رنگی بیشتر به معنای شدت نور بیشتر نیست و بیشترین نور در رده 5000 کلوین با رنگ مایل به زرد است. انتخاب این رنگ برای دید بهتر در شرایط بد جوی، بهتر خواهد بود. بنابراین لامپ‌های زنون 6 هزار کلوین که متمایل به آبی هستند و اتفاقا در ایران نیز طرفداران زیادی دارند؛ شاید برای تردد در جاده‌های بین شهری و به‌خصوص کوهستانی، چندان مناسب نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button