خودروهای امروزی دارای سیستم های خنک کننده پیچیده مجهز به چندین سنسور حرارتی و فن های الکتریکی با کنترل کامپیوتری هستند که برای روشن نگه داشتن موتور شما در هر شرایط آب و هوایی طراحی شده اند. اما گرمای بیش از حد ممکن است اتفاق بیفتد. برای یادگیری بهترین راه‌ها برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد ماشین و اقداماتی که می‌توانید در صورت گرم شدن ماشینتان انجام دهید، به خواندن ادامه دهید. البته اگر علاقه مند بودید میتوانید مقاله استارت خوردن و روشن نشدن خودرو را نیز مطالعه کنید.

چرا ماشین داغ می کند و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

به طور کلی، ماشین ها به دلیل مشکل در سیستم خنک کننده که اجازه نمی دهد گرما از محفظه موتور خارج شود، بیش از حد گرم می شوند. این اغلب به دلیل نشتی یا انسداد در جایی در سیستم خنک کننده موتور یا سایر اجزا است. سایر منابع ممکن است ناشی از خرابی یا خرابی پمپ آب یا فن رادیاتور، یا از گرفتگی شلنگ خنک کننده باشد.

یک فروشنده آنلاین قطعات خودرو، می‌گوید قطعاتی مانند شیلنگ‌های لاستیکی، واشرها و پمپ‌های آب می‌توانند با ساییدگی و پارگی منظم نشت کنند. او می افزاید که شرایط خاص رانندگی، مانند ترافیک توقف و حرکت در یک روز گرم، می تواند فشار قابل توجهی بر سیستم خنک کننده وارد کند و باعث از کار افتادن آن شود. رینا می‌گوید خوشبختانه، معمولاً می‌توانید با تعمیر و نگهداری منظم توسط یک مکانیک خبره که سطح مایع خنک‌کننده و روغن خودروی شما را بررسی می‌کند و شیلنگ‌ها، فن‌ها، ترموستات و سایر قسمت‌های سیستم خنک‌کننده را بررسی می‌کند، از این مشکل جلوگیری کنید.

اما اگر دماسنج شما شروع به بالا رفتن به سمت “H” کند یا چراغ هشدار داشبورد چشمک بزند، چه کار می کنید؟ مراحلی که انجام می‌دهید می‌تواند به معنای تفاوت بین تعویض یک ترموستات ۲۰ دلاری و تعمیرات هزاران دلاری باشد.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است ماشین شما بیش از حد گرم شود و شرایط آب و هوایی خاص می تواند مشکل را تشدید کند، مانند یک روز گرم تابستان که دمای آن به 30 درجه سانتیگراد می رسد.

شایع ترین دلایل گرمای بیش از حد، مشکلات سیستم خنک کننده خودرو، مانند سطح پایین مایع خنک کننده یا مشکل در گردش آب است. اما همچنین می تواند نشانه ای از یک مشکل بسیار جدی تر در موتور شما باشد که باید به آن توجه کنید.

بیشتر بخوانید: علت کشیدن فرمان به راست

علائم داغ شدن بیش از حد موتور ماشین چیست؟

در حالی که ساختار هر وسیله نقلیه می تواند منحصر به فرد باشد، چند علامت متداول وجود دارد که هنگام شروع گرم شدن بیش از حد موتور خودرو باید از آنها آگاه بود:

 علائم داغ شدن ماشین

  بخار (اغلب شبیه دود) از جلوی وسیله نقلیه زیر کاپوت می آید.

دماسنج موتور در داشبورد یا کنسول راننده به سمت «H» می‌چرخد یا به سمت ناحیه قرمز سنج حرکت می‌کند.

بوهای عجیبی که از جلوی خودرو به خصوص در نزدیکی کاپوت پخش می شود. مایع خنک کننده نشتی اغلب می تواند بوی شیرینی داشته باشد، در حالی که نشت روغن معمولا بوی سوختگی ایجاد می کند.

در اینجا لیستی از مواردی است که در صورت داغ شدن بیش از حد موتور خودرو در خودرو باید داشته باشید:

  • کیت ابزار کوچک و اولیه
  • چند لیتر روغن
  • گالن مایع خنک کننده (50/50 مخلوط مایع ضد یخ و آب)
  • حوله
  • دستکش های سنگین

5 کاری که هنگام داغ شدن ماشین باید انجام دهید

بخاری را روشن کنید

به نظر خلاف واقع می رسد، اما رینا توصیه می کند بخاری را روشن کنید. گرما را از موتور دور می کند و به محفظه سرنشین می برد و بار سیستم خنک کننده موتور را کاهش می دهد. در شرایط خاص، این کار ممکن است برای معکوس کردن گرمای بیش از حد کافی باشد. اگر چراغ هشدار خاموش شود یا دماسنج به حالت خنثی برگردد، متوجه خواهید شد که کار می کند.

اگر بعد از چند دقیقه رانندگی با بخاری روشن، ماشین شما همچنان به گرمای بیش از حد ادامه می‌دهد، دستی را بکشید و موتور را خاموش کنید. ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای خنک کردن موتور است.

صبور باشید و 15 دقیقه کاری نکنید

اگر کمک جاده ای ندارید، صبور باشید. حداقل 15 دقیقه طول می کشد تا موتور خنک شود. در ضمن سعی نکنید کاپوت را باز کنید. مایع خنک کننده در خودرویی که بیش از حد گرم شده است ممکن است بیش از 230 درجه باشد. پس از باز شدن کاپوت، خطر پاشش آب داغ یا بخار وجود دارد. ایمنی شخصی شما از همه چیز مهمتر است. حداقل 15 دقیقه صبر کردن باعث می شود کاپوت، موتور و مایع خنک کننده نشتی خنک شوند.

مایع خنک کننده را اضافه کنید

زمانی که حداقل 15 دقیقه صبر کردید و هود خنک شد، دستکش بپوشید، درب رادیاتور را باز کنید و درب رادیاتور را پیدا کنید (در صورت لزوم به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید). درپوش را با یک حوله بپوشانید و به آرامی فشار دهید و آن را یک ربع دور شل کنید تا فشاری که در نتیجه انبساط مایع خنک کننده در هنگام گرم شدن ایجاد شده است، آزاد شود. سپس درب رادیاتور را کاملا باز کنید و به آرامی مایع خنک کننده – نصف آب، نصف ضد یخ – اضافه کنید تا مایع به خط «پر» برسد. همچنین باید مایع خنک‌کننده را به مخزن سرریز پلاستیکی کوچک و شفافی که در کنار رادیاتور نصب شده است، اضافه کنید. سپس درپوش را عوض کرده و موتور را روشن کنید. اگر دماسنج به حالت عادی برگردد یا چراغ هشدار قرمز خاموش شود، می‌توانید با احتیاط و در عین حال مراقب دماسنج یا نور باشید.

به سمت یک ایستگاه خدمات رانندگی، حرکت کنید

افزودن مایع خنک‌کننده در وهله اول مشکلی را که باعث داغ شدن بیش از حد موتور شده بود را برطرف نمی‌کند، اما اغلب به شما امکان می‌دهد تا با خیال راحت به نزدیک‌ترین ایستگاه تعمیر رانندگی کنید. یک تعمیرکار حرفه ای باید سیستم خنک کننده ماشین شما را بازرسی کند. هنگام رانندگی، مراقب دماسنج باشید. و به همه چیز توجه کنید، مانند مایع زیر ماشین یا بخار زیر کاپوت. این اطلاعات پایه به شدت به تشخیص علت داغ شدن ماشین کمک می‌کند.

با داغ شدن ماشین به سمت مکانیکی بروید

چگونه می توان از داغ شدن بیش از حد خودرو جلوگیری کرد؟

اگر نگران داغ شدن بیش از حد ماشین خود هستید، مطمئن شوید که در صورت خروج از جاده و بدترین اتفاق، روکش خرابی برای رفع نیازهای خود دارید.

بیشتر بخوانید: دلایل خالی شدن باتری ماشین

همچنین چندین اقدام احتیاطی وجود دارد که می توانید برای محافظت از ماشین خود در برابر گرم شدن بیش از حد انجام دهید:

  1. ماشین خود را در تابستان با پارک کردن در سایه و استفاده از روکش های ضد آفتاب برای خنک نگه داشتن فضای داخلی خودرو، خنک نگه دارید.
  2.   مراقب دماسنج و سطح مایع خنک کننده خود باشید، هر زمان که لازم بود به یک موتور خنک مایع خنک کننده اضافه کنید و در صورت نیاز اجازه دهید ماشین خنک شود.
  3.    مایع خنک کننده اضافی را در ماشین خود حمل کنید تا بتوانید سطح مایع خود را در صورت نیاز و در صورت نیاز پر کنید.
  4. با باز کردن پنجره‌ها و دریچه‌های کف، جریان هوا را به جریان بیاندازید تا هوای گرم از کابین خارج شود و به پایین نگه داشتن دمای خودرو کمک کنید.
  5. ماشین خود را با یک مکانیک بررسی کنید تا سیستم خنک کننده شما تخلیه و تمیز شود. مکانیک ها توصیه می کنند این کار را هر 40000 مایل انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button