حواله خودرو همان برگ برنده متقاضی برای دستیابی به یک خودرو صفر است که عنوان مالکیت رسمی وسیله نقلیه را نیز به خود اختصاص می دهد. پس افرادی که خواهان خرید خودرو از نمایندگی ها هستند با پرداخت هزینه مشخص، بعد از مدتی خودرو صفرکیلومتر و نو را تحویل می گیرند. البته یکی از مزایای خرید خودرو از نمایندگی ها در مقایسه با بازار روز، پرداخت مبلغ کمتر می باشد. ولی خرید حواله ماشین کار چندان آسانی نیست. همچنین امروزه با افزایش تقاضا برای خرید ماشین صفر و محدود بودن آن ها در کارخانه های تولید، دشواری هایی ایجاد کرده است. برای مثال خرید حواله فقط با هدف خرید خودرو نبوده و سود حواله به قدری زیاد است که اکثر افراد به دنبال آن هستند.

مراحل و نحوه خرید و فروش حواله خودرو به صورت قانونی

در شرایطی که امکان فروش وکالتی و یا نقل و انتقال حواله خودرو به هر شکلی، در قرارداد بین خریدار برنده شده و تولید کننده در قرعه کشی موجود باشد، مراحل و نحوه خرید و فروش حواله ماشین به شرح زیر است.

مراحل گرفتن حواله خودرو

بیشتر بخوانید: آموزش گرفتن کارت سوخت

مراجعه به دفاتر اسناد رسمی

در مرحله نخست طرفین به نمایندگی های مجاز یا دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و در اختیار تام، صحت عقل، اراده خود و اهلیت قانونی بر نقل و انتقال و خرید فروش حواله خودرو اقدام می نمایند. البته این پروسه در قالب فروش وکالتی یا انعقاد عقد صلح با ارائه وکالت تسخیری در فروش از سوی فروشنده و ادای ثمن معامله از سوی خریدار محقق می شود.

مشخص کردن موضوع معامله

در مرحله دوم طرفین جهت و موضوع معامله را مشخص نموده که باید قانونی و مشروع باشد.

آماده سازی و ارائه مدارک لارم

در مرحله سوم با اجرای مراحل قانونی، طرفین بایستی از قرار مدارک هویتی کلیه مدارک لازم مانند حواله خودرو را ارائه دهند. سپس با مطالعه قرارداد، آن را امضا نمایند. البته اگر طرفین سواد کافی برای امضا نداشته باشند از اثر انگشت با حضور شاهد و محضردار استفاده می کنند. زیرا همین اثر انگشت برای نقل و انتقال سند رسمی در حواله ماشین کافی است.

بیشتر بخوانید: هوک ماشین چیست

مرحله سوم به دو شرکت معتبر ایران خودرو و سایپا اختصاص دارد. البته هر کدام از شرکت ها واگذاری حواله خودرو و امکان قرارداد صلح را ممنوع کرده اند و خودرو را در زمان تعیین شده و تنها به شخص صاحب حواله تحویل می دهند.

قابل ذکر است که اگر سند ماشین در رهن تولید کننده با بازه زمانی یک سال باشد، تحویل خودرو بعد از یک سال همچنان به اسم خریدار اصلی خواهد بود. پس در صورت هرگونه تخلف در طول یک سال به اسم صاحب حواله ثبت می شود که مشکلاتی برای او به وجود می آورد.

مرحله پنجم مختص به کلاهبرداران

مرحله پنجم مختص به کلاهبرداران و فروش حواله ماشین به چندین نفر است. زیرا با وجود اعلام ممنوعیت و فروش حواله از طرف نمایندگی های معتبر، امکان واگذاری حواله به سایر افراد وجود ندارد. بنابراین متقاضیان خریدار حواله به احتمال زیاد با مساله کلاهبرداری مواجه می شوند.

مزایای خرید حواله خودرو

خرید حواله خودرو از نمایندگی های معتبر و به صورت مستقیم از مزایای زیادی برخوردار است. زیرا مبلغ پرداختی برای ماشینی که به شکل حواله ای خریداری می گردد در مقایسه با هزینه پرداختی در بازار خیلی به صرفه تر می باشد. همچنین ثبت سند مالکیت در همان مرحله اول از نمایندگی به نام فرد خریدار بوده که به همراه خود یک سند تک برگ نیز دارد. البته متقاضی برای تنظیم سند به دفترخانه مراجعه نکرده و در وقت و هزینه او صرفه جویی می شود. سپس خودرو صفر و با اطمینان بالا در اختیار خریدار قرار گرفته و احتمال سودجویی کلاهبردار به صفر می رسد.

بیشتر بخوانید: علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

نحوه محاسبه قیمت حواله خودرو

خرید و فروش حواله خودرو به افراد دیگر همیشه از طریق دلال ها صورت نمی گیرد. زیرا برخی مواقع فرد خریدار به دلیل نبود پول کافی جهت پرداخت مبلغ باقی مانده، مجبور به فروش خودرو می شود. به ویژه اگر حواله مختص به ماشین های غیر اقتصادی مانند خودروهای وارداتی، چینی و دیگنیتی باشد. البته احتمال افزایش مدت زمان جهت تحویل خودرو وجود داشته و متقاضی از خرید خود پشیمان می شود. بنابراین جهت خرید یا فروش حواله، عواملی همچون مدل ماشین، نوسانات قیمت در بازار روز و بازه زمانی جهت دریافت حواله موثر می باشند. برای مثال حواله ماشین یک ماهه از حواله ماشین 45 روزه مسلما گرانتر است. در حالت کلی بازار روز ماشین در مشخص نمودن قیمت نهایی خودرو نقش بسزایی دارد.

قیمت حواله خودرو

فروشنده حواله خودرو از این معامله سود خواهد برد که چنین معامله ای هم برای فروشنده و هم برای خریدار یک بازی سودآور و برد-برد محسوب می شود. بنابراین سود زیاد فروش حواله ماشین روز به روز بر داغی بازار معاملات می افزاید. البته بعضی از شرکت های خودرو، فقط فردی که حواله به اسم او است را مالک اصلی خودرو می دانند. بنابراین در چنین شرایطی شخص دوم به عنوان خریدار بایستی شماره پلاک ماشین را تعویض نماید. پس برای تعویض پلاک باید از قبل با قوانین آن آشنا بود. زیرا به غیر از این کلیه عواقب اختلاف اطلاعات مابین صاحب خودرو و مالک حواله بر عهده خریدار اولیه می باشد.

بیشتر بخوانید: علت جوش آوردن خودرو

آیا خرید و فروش حواله خودرو ثبت نامی و قرعه کشی مجاز است؟

حواله ارائه شده به متقاضیان در برخی از شرکت ها و نمایندگی های خودرو به صورت قرعه کشی و ثبت نامی است. پس با افزایش مداوم نیاز جامعه به خودرو و پیشگیری از به فروش رسیدن تمام خودروها با قیمت دو برابر از طریق دلالان موجود در بازار، قرعه کشی بهترین گزینه است. البته برخی از اشخاص با فروش حواله ماشین خود به شخص سوم، قیمت خودرو را از کنترل خارج کرده و بازار را مختل می نمایند. در نتیجه برخی از نمایندگی ها و کارخانه های فروش خودرو با ممنوع کردن امکان انتقال حواله به شخص سوم، نظام بازار را تضمین می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button