نوعی آپشن ساده که در عقب خودروهای لوکس نصب می شود، هوک نام دارد. بسیاری از افراد با این قطعه آشنایی کاملی ندارند اگر می خواهید بدانید هوک ماشین چیست و چه کاربردی دارد تا ادامه محتوا همراه ما باشید.

هوک ماشین چیست؟

هوک به معنی چنگک یا قلاب است این نوع آپشن خودرو قلابی یو شکل بوده که در قسمت جلو یا عقب خودرو نصب می شود و برای بکسل شدن و بکسل کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم قلاب های افقی که در سپر عقب و جلوی خورودها قرار دارند، هوک نامیده نمی شوند. هوک قلابی عمودی است که به شاسی متصل شده و در قسمت میانی سپر قرار دارد. هوک استحکام و قدرت بالاتری نسبت به بکسل بندی های عادی دارد لذا برای یدک کشیدن تریلرها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: دلیل زیاد مصرف کردن بنزین در ماشین

در پیکاپ های آفرودی و دیگر خودروهای با شاسی مستقل این قطعه کاربرد اصلی دارد. در سدان ها، کراس اوورها و اس یو وی درشت هیکل دارای هوک هستند که کاربرد چندانی ندارد.

هوک برقی خودرو

در خوردوهای قدیمی به ویژه آفرودی، هوک به صورت قطعه ای ثابت بوده که در قسمت جلو و عقب خودرو نصب شده به دلیل بحث زیبایی در تولید خودروهای جدید این قطعه به صورت برقی با ویژگی تاشونده وجود دارد. خودروهای جدیدی که هوک برقی روی آن ها نصب شده، درون صندوق عقب آن ها دکمه ای قرار دارد که با زدن این دکمه به راحتی می توانید هوک روی سپر عقب خودرو را باز و بسته کنید.

سپس بعد از استفاده آن را پشت سپر مخفی نمایید خودروهای که دارای هوک برقی هستند شامل ولوو ایکس سی، فولکس واگن تیگوان، فولکس واگن پاسات و ایکس 4 ب ام و می شوند. خوروهای شاسی علی الخصوص خودروهای با شاسی بلند برای بکسل کردن خودروها و اجسام دیگر استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید: زمان تعویض روغن گیربکس

خودروهایی که به منظور آفرود تولید شده اند این قابلیت در آن ها کاربرد دارد ولی در خودروهای سبک تر مانند کراس اوورهای شهری از این آپشن کمتر استفاده می شود. قابلیت بکسل کردن فقط محدود به شاسی بلندها نمی شود بلکه این نوع آپشن در خودروهای هاچ بک و سدان هم وجود دارد.
این نوع آپشن قابلیت بکسل کردن کمتری دارد از خودروهای که دارای این نوع آپشن هستند، می توان به:

  • ایکس بی ام و
  • فولکس واگن تیگوان
  • فولکس واگن پاسات
  • پورشه ماکان

و … اشاره کرد.

خودرو های که دارای هوک برقی هستند به راحتی با زدن دکمه ای که در صندوق عقب وجود دارد، باز و بسته می شود.
این نوع آپشن در خودروهای لوکسی مانند کراس اووری و ایکس بی ام و  وجود دارد که کاربرد چندانی ندارد ولی باعث افزایش قیمت خودرو تا چندین برابر می شود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در خرید خودروی دست دوم

نحوه استفاده از هوک ماشین

با مطالعه این محتوا متوجه شده اید که هوک قطعه ای است که برای بکسل کردن استفاده می شود. حالا که با کاربرد اصلی این قطعه  آشنا شده اید بهتر است در مورد نحوه استفاده از هوک ماشین اطلاعاتی را کسب کنید. از طناب های مخصوص پلی استر برای استفاده از هوک باید به کار برده شود این طناب ها باید در دو سر آن ها حلقه های فلزی وجود داشته باشد.

این نوع طناب ها مانع آسیب دیدن قطعه بکسل شده و هوک می شوند، برای استفاده از هوک به هیچ عنوان از طناب های معمولی یا زنجیر نباید استفاده شود.
وزن بار بکسل شده یکی دیگر از نکاتی است که در هنگام استفاده از هوک باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چون اگر وزن بار مورد نظر نسبت به وزن باری که هوک می تواند، تحمل کند بیشتر باشد، باعث دیدن شاسی و سپر خودرو است.

خودرو مجهز به هوک عقب را بخریم یا نه؟

نوع خودرو و سبک استفاده شما از دلایل خریدن یا نخریدن خودروی مجهز به هوک محسوب می شوند.
بسیاری از افرادی که قصد خرید خودروهای لوکس را دارند سوال می کنند که آیا خودرو مجهز به هوک عقب را بخریم یا نه؟
همان طور که در قسمت های قبل اشاره کرده ایم؛ وجود هوک در خودرو باعث شده قیمت خودروی مورد نظر تا چندین برابر افزایش یابد.
به طوری که اگر قصد خودروهای لوکس مجهز به هوک را دارید باید مبلغ اضافه زیادی را پرداخت کنید که این در شرایط اقتصادی امروزه مقرون به صرفه نخواهد بود.

انواع هوک ماشین

برای موقعیت های مختلف از انواع هوک ماشین استفاده می شود. بیشتر مدل های این نوع قطعه دارای یک قفل راحت هستند که می توانند، امنیت بیشتری را در جاده های پر دست انداز ایجاد کنند. اگر برای خودروهای بزرگ تر از هوک کوچک و نامناسبی استفاده شود، می تواند باعث شکسته شدن هوک و سپر می شود.

هوک بی ام و

شرکت بی ام و اعلام کرده که خودرو ایکس 4 بی ام و می تواند تا وزن 750 کیلو گرم را بکسل کند. یک خودروی پرمیوم آلمانی که برای بکسل کردن و آفرود ساخته نشده، چنین قابلیتی ندارد.  خودرویی مانند تویوتا لندکروزی که به منظور افرود ساخته شده، می تواند تا وزن 3.8 تن را بکسل کند.
اگر داخل صندوق عقب ایکس 4 بی ام و را مشاهده کنید، یک دکمه مشکی که چراغ سبزی دارد در قسمت سمت راست صندوق عقب وجود دارد که با کاور پوشانده شده است؛ شما با استفاده از این دکمه می توانید به صورت خودکار هوک را  باز و بسته کنید.

هوک بی ام و x4

بیشتر بخوانید: علت استارت خوردن و روشن نشدن خودرو

این قطعه کاربرد چندانی در خودروهای لوکس ندارد در واقع نوعی آپشن ساده محسوب می شود. در نتیجه اگر می خواهید به خرید خودروهای لوکسی که مجهز به هوک هستند، اقدام کنید حتما به این نکته توجه نمایید که وجود هوک در خودرو می تواند باعث افزایش چندین برابری قیمت خودرو شود.
این قطعه امروزه نوعی آپشن ساده است که معمولا جنبه زیبایی دارد.

در آگهی های فروش خودرو های لوکس به وجود این قطعه اشاره شده و با قیمت چندین برابر خودرو را عرضه می کنند. برای بکسل کردن به وسیله هوک باعث می شود، وزن موثر خودرو توزیع شود تا به طور ایمن بتوان بار مورد نظر را بکسل کرد. با استفاده از این قطعه می توانید هنگامی که خودرو داخل گودالی افتاده به راحتی آن را بیرون بکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button