امروزه استفاده از مکمل های خاص بنزینی، رانندگی لذت‌بخشی را با خودروهای مختلف، اعمال می‌ کند. اکتان بنزین نیز یکی از مکمل های مهمی است که با داشتن مزایا و معایب مورد استفاده قرار می گیرد.

اکتان بنزین چیست؟

اکتان یک ترکیب موثر در متریال بنزینی می‌ باشد که سبب افزایش کارآمدی بنزین در استفاده از خودروهایز با موتور بنزینی می‌ شود. اکتان همواره با یک عدد مشخص با عنوان RON نمایش داده می شود. اکتان موجود در بنزین های معمولی و سوپر دارای تفاوت زیادی بوده و همین عاملی می‌ شود که کیفیت بنزین ها در انواع مختلفی قابل تشخیص باشند.

اکتان در بنزین معمولی دارای پایین ترین میزان عددی و در بنزین سوپر دارای بالاترین میزان عددی است. بنزین یورو 4 که عضو جدیدتری از بنزین های مورد استفاده برای کارکرد خودرو می‌ باشد، دارای میزان متوسطی از اکتان می‌ باشد. مقدار اکتان در بنزین معمولی 87، در بنزین یورو چهار91 و در بنزین سوپر 95 می‌ باشد.

بیشتر بخوانید: علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

ارائه محصول در داخل ترکیب بنزین، مقاومت بنزین را در برابر فشار و گرمای حاصل از مصرف بنزین در خودروها افزایش می دهد. همواره مزیت اکتان توانسته است ریسک استفاده از بنزین را به مقدار زیادی کاهش دهد و استفاده از بنزین را در خودروهای فرسوده و یا دارای اختلال فنی موتور، بلامانع سازد.

اکتان بنزین چیست؟ 

فواید استفاده از اکتان بنزین

مزیت هایی که اکتان موجود در بنزین می‌ تواند در کارکرد خودروهای مختلف داشته باشد، به قرار زیر است :

عدم ناک شدن موتور

در موتور خودروهای جدید و قدیمی، استفاده از دنده های پایین سرعت و یا ایست ناگهانی خودرو، موتور، فشار حداکثری را تولید می‌ کند که در این صورت صدای ناهنجار از آن شنیده می‌ شود. اکتان بالای بنزین به علت مقاومت در برابر ضربه، می‌ تواند مانع از ناک شدن موتور خودرو شده و رانندگی راحت تری را سبب ساز گردد. همچنین عدم ناک شدن موتور در شرایط رانندگی مزبور، طول عمر مفید موتور خودرو را افزایش می‌ دهد.

بیشتر بخوانید: آمپر آب بالا رفته چیکار کنم

کاهش گازهای گلخانه ای مضر در طبیعت

سوخت بنزین همواره منجر به دود می‌ شود اما اکتان موجود در بنزین با توجه یه مقاومت در برابر فشار، سوخت راحت تری را منجر گشته و از آزادسازی دود حاصل از سوخت بنزین به مقدار بسیار زیادی می کاهد.

بالا رفتن کیفیت بنزین

بنزین هایی که دارای عدد اکتان بالاتری هستند، همواره به عنوان با کیفیت ترین بنزین های مصرفی شناخته می‌ شوند.

رانندگی راحت ترو کاهش مصرف سوخت

کیفیت بالای بنزین ناشی از عدد اکتان بالا، سبب می‌ شود که شتاب خودرو افزایش پیدا نماید. با افزایش شتاب، مصرف سوخت نیز به همان نسبت دارای کاهش قابل توجهی خواهد بود که این امر به عنوان مهمترین ملاک جهت استفاده از بنزین اکتان بالا، مورد تایید قرار گرفته است.

معایب استفاده از اکتان بنزین

در کنار انواع مزایایی که برای اکتان بنزین ذکر شد، بیان معایب نیز جزو ضروریات می‌ باشد. از جمله معایب اصلی استفاده از اکتان بنزین به قرار زیر است :

فرسودگی موتور

اکتان بنزین با اینکه می‌ تواند طول عمر مصرفی موتور را افزایش دهد، در صورت استفاده بیش از حد فرسودگی موتور را نیز در پی دارد. از این رو توصیه می‌ شود در صورت استفاده از اکتان و یا بنزین های دارای عدد اکتان بالا، از بنزین های معمولی نیز استفاده شود تا احتمال فرسودگی موتور کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: علت روغن سوزی خودرو

خرابی شمع خودرو

موجود موادی به عنوان MMT در داخل ترکیبات اکتان، می‌ تواند شمع خودرو را مورد خرابی قرار دهد. ماده موردنظر به عنوان یک عامل ضد ضربه شناخته می‌ شود که به سبب ویژگی ضد ضربه بودن اکتان، ارائه ماده در داخل ترکیبات آن استفاده می‌ شود.

خرابی کامل قطعات معیوب خودرو

بسیاری از قطعات مهم خودرو نظیر سنسورها یا انژکتورهای سوخت در صورت داشتن کارکرد نادرست و خرابی، می‌ توانند با استفاده از بنزین اکتان بالا، مورد خرابی کامل قرار بگیرند. لذا در صورت استفاده از اکتان، لازم است سنجش سلامت قطعات یادشده را به انجام برسد.

خرابی سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن موجود در خودرو همواره توسط ماده ای به نام سرب، کیفیت کارکردی خود را از دست می‌ دهد. بنابراین سرب موجود در اکتان، می‌ تواند عامل اصلی خرابی آن باشد. در صورت استفاده از اکتان، درنظر داشته باشید که نوع بدون سرب آن را تهیه و استفاده نمایید.

 

معایب استفاده از اکتان بنزین

نحوه استفاده از اکتان بنزین

اضافه کردن اکتان به داخل بنزین، می‌ تواند به صورت دستی نیز انجام بگیرد. لذا استفاده از اکتان صنعتی که به صورت بسته بندی شده در حجم های مختلف عرضه می‌ شود، رواج دارد.

استفاده از بنزین های دارای عدد اکتان بالا، مانع از استفاده از اکتان های خالص صنعتی نمی شود. از این رو می‌ توان با استفاده از بنزین سوپر که از عدد اکتان بالایی برخوردار است، مقدار مناسبی از اکتان صنعتی را در ترکیب با بنزین، مورد استفاده قرار داد.

اکتان بنزین باید قبل از پر شدن باک خودرو از بنزین موردنظر، به باک اضافه گردد. همواره دقت داشته باشید که اضافه کردن اکتان بعد از بنزین زدن، می‌ تواند مانع از سوخت مناسب بنزین در کارکرد خودرو شود.

همواره اکتان مورد استفاده را به مدت طولانی تری در داخل باک خودرو قرار ندهید. چرا که باک خودرو در پی این امر رسوب بالایی را جذب می‌ کند. برای جلوگیری از این امر، در طی دو الی سه مرتبه استفاده از اکتان، یکبار بنزین معمولی بدون اکتان را استفاده کنید تا باک موردنظر، باقیمانده اکتان را در بنزین حل نماید و آن را مورد استفاده قرار دهد.

در هنگام سفر و همراه داشتن گالن بنزین پرشده، بهتر است اکتان را در مقدار مناسبی به بنزین موجود در گالن اضافه نمایید و سپس در صورت لزوم به باک خودرو هدایت نمایید. لازم به ذکر است که استفاده از اکتان در سفرهای طولانی مدت، فواید بسیاری را برای رانندگی سالم تر فراهم می آورد.

بهترین اکتان بنزین موجود در بازار

بهترین اکتان مکملی در داخل بازار کشور، می‌ تواند از تناسب کارکردی خوبی با بنزین ایرانی برخوردار باشد. بنزین های معمولی و سوپر ارائه شده در کشور، نیازمند ترکیبات خاصی از اکتان هستند تا کارایی سوخت را افزایش دهند. لذا در زمان خرید مکمل اکتان بنزین به این امر توجه داشته باشید.

عدم وجود سرب در داخل ترکیبات اکتان، کاهش میزان بالایی از فشار سوخت توسط این محصول و همچنین کاهش میزان دود ناشی از سوخت بنزین، از ویژگی های اصلی بهترین مکمل اکتان می‌ باشد که در زمان خرید می‌ تواند مورد سنجش و بررسی قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button