رادیاتور ماشین یکی از اساسی ترین قطعات آن است که وظیفه خنک کردن موتور را به عهده دارد؛ در صورت هرگونه اختلال در این قطعه از خودرو در درجه اول به موتور ماشین و سپس به کل سیستم ضربه وارد خواهد شد.

بنابراین دانستن اطلاعاتی راجع به سلامت این قطعه ضروری، و علائم خرابی آن، خالی از لطف نمی باشد. لذا در این مطلب قصد داریم به تعریف ساده ای از رادیاتور ماشین و وظایف مهم آن، خدمت شما ارائه دهیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رادیاتور ماشین چیست؟

رادیاتور ماشین یکی از اساسی ترین اجزای خودرو شماست؛ که وظیفه اصلی آن خنک کردن موتور ماشین می باشد. در موتور خودرو عمل احتراق صورت می گیرد؛ به همین دلیل دمای این بخش از ماشین بسیار بالاست. بنابراین برای حفظ سلامت خودرو و جلوگیری از افزایش دمای این بخش از ماشین نیاز به مبدل حرارتی داریم که توانایی کاهش دمای موتور را داشته باشد. در صورتی که رادیاتور ماشین به هر دلیلی دچار اختلال شود، کم کم دمای موتور بسیار زیاد شده و سبب آتش سوزی و جرقه ی داخل موتور می گردد. که در نهایت این شعله و حرارت زیاد به باک بنزین ماشین رسیده و خطرات جبران ناپذیری همچون انفجار ماشین را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: هوک ماشین چیست

به بیانی دیگر رادیاتور ماشین مبدل حرارتی است که به شکل منبعی از آب در بخش درونی موتور ماشین قرار دارد و گرما و حرارت بسیار بالای تولید شده در موتور خودرو را توسط مایع خنک کننده به خود جذب می نماید و در نهایت آن را توسط فن به دمنده منتقل می نماید. بدین ترتیب دما همیشه در محدوده معینی باقی خواهد ماند.

رایدیاتور ماشین چیست

وظیفه رادیاتور ماشین

وظیفه رادیاتور ماشین شامل موارد ذیل است:

  1. ممانعت از افزایش دمای موتور ماشین از اصلی ترین وظایف رادیاتور ماشین است.
  2. حفظ دمای موتور در محدوده ای ثابت

گاهی به اشتباه تصور می شود که هر چقدر دمای بخش های داخلی موتور کمتر باشد سلامت و راندمان خودرو بهتر خواهد بود! ولی باید بگوییم که دمای پایین، موجب افت حداکثری رادندمان دیگر قطعات ماشین شما خواهد شد و در نتیجه عملکرد نهایی ماشین شما قابل قبول نبوده و بسیار ضعیف خواهد شد.

محدوده دمایی استاندارد برای رادیاتور هر نوع ماشین با هم متفاوت است. ولی عموما دمای بین 8 الی 82 درجه سانتی گراد، دمای بهینه تعریف شده برای اکثر رادیاتور هاست. پیشنهاد میکنیم مقاله علت مصرف زیاد بنزین خودرو را نیز مطالعه کنید.

رادیاتور ماشین چگونه کار میکند؟

در گذشته از فلز مس برای ساخت رادیاتورها استفاده می شد ولی در حال حاضر از آلومینیوم برای ساخت آنها استفاده می شود. آلومینیوم به خوبی حرارت را پس زده و از جوش آمدن آب ممانعت خواهد کرد.

عموما برای افزایش بازدهی خنک کنندگی رادیاتور ماشین از لوله های باریک و تختی استفاده می گردد. این امر سطح تماس آن را با محیط پیرامون بیشتر می کند و همین امر سرعت و بازدهی خنک کنندگی را چند برابر خواهد کرد. رادیاتور ماشین از دو لوله ورودی و خروجی تشکیل می شود که حاوی مایعی سیال، شامل ضد یخ و آب است.

هنگامی که استارت زده می شود واتر پمپ مایع سیال را از داخل رادیاتور بیرون می کشد و به فضای داخل موتور می کشاند و زمانی که دمای این مایع سیال به حدود 82 الی 90 درجه رسید، شیر ترموستات باز شده و آب و ضد یخ از طریق لوله خروجی به لوله ورودی رادیاتور هدایت خواهد شد و بعد از اینکه آب به رادیاتور منتقل می شود درون شبکه آن پخش می شود.

رادیاتور ماشین کجاست؟

این قطعه از خودروی شما می تواند به صورت افقی و عمودی در بخش جلویی کاپوت ماشین شما قرار داشته باشد. با باز کردن کاپوت خودرو می تواند مخزن فوقانی آب آن را در پشت سینی جلویی مشاهده کنید.

انواع رادیاتور ماشین

به طور کلی رادیاتور ماشین به دو دسته مجزا تقسیم میشود:

 رادیاتور موازی یا افقی

    عموما خودروهایی نظیر پژو 405 از این نوع رادیاتور بهره مند هستند؛ در این نوع رادیاتور آب به طور عرضی وارد شده و با عبور  از لوله ها به طور عرضی نیز وارد بخش داخلی موتور می گردد.

رادیاتور عمودی

در این دسته از رادیاتورها طرز قرارگیری لوله های این قطعه و پره های آن به شیوه عمود می باشد.

یعنی جریان آب نیز از بالا به پایین می باشد. پراید و تیبا دارای رادیاتور عمودی هستند.

سوراخ شدن رادیاتور ماشین

سوراخ شدن رادیاتور به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • خرابی ترموستات
    خراب بودن ترموستات باعث افزایش دمای رادیاتور شده و در نتیجه با تحت فشار گذاشتن بدنه رادیاتور منجر به سوراخ شدن و نشتی آب خواهد شد.
  • معیوب بودن درب منبع انبساط
  • استفاده از ضد یخ نامرغوب
  • زنگ زدگی رادیاتور
    زنگ زدگی رادیاتور به دلیل گردش آب و ضد یخ امری طبیعی است. بنابراین توصیه می شود به جای آب معمولی و شهری از آب مخصوص رادیاتور استفاده نمایید.
  • عدم هواگیری رادیاتور

توصیه می شود در صورت تشخیص سوراخی در رادیاتور ماشین موتور را در اسرع وقت خاموش کنید. کاپوت را بالا زده و محل مرطوب شده با آب رادیات را با پارچه خشک کنید.

بیشتر بخوانید: علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

و بعد از پیدا کردن نقاط سوراخ شده محل مورد نظر را با چسب دوقلو یا آدامس بچسبانید و سپس در اسرع زمان به تعمیرگاه مراجعه کرده و مشکل را به طور کامل برطرف کنید.

رادیاتور خودرو را باید در چه فواصلی چک کنیم ؟

توصیه می شود رادیاتور خودروی خود را هر ماه بررسی کنید. در صورتی که میزان آب آن کم شده بود آن را به افراد کارشناس و با تجربه در این زمینه نشان دهید تا مشکل اصلی رادیاتور ماشین را پیدا کند.

چک کردن رادیاتور ماشین

کلام آخر

در این مطلب به بررسی کامل رادیاتور ماشین و نکات مهم راجع به آن پرداخته شد. استفاده از قطعات سالم و استاندارد یکی از مهم ترین فاکتورهای حفظ سلامت خودروی شماست. امروزه با افزایش شرکت های تقلبی و دست اندرکاران سودجو آنها، یافتن لوازم یدکی و قطعات اصل و استاندارد هر خودرو بسیار مشکل است. اما نگران نباشید شما می توانید با خیالی آسوده لوازم یدکی مورد نیاز خود را از بازرگانی تابان پارت تهیه کنید. این مجموعه با عرضه مستقیم لوازم یدکی هیوندا و کیا سهم بزرگی در تامین نیازهای مشتریان عزیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button