از جمله اتفاقاتی که صاحب خودرو هنگام رفتن به سر کار یا یک قرار مهم با آن مواجه می شود خالی شدن باتری ماشین است. زیرا باتری خیلی حساس بوده و به محض ایراد در آن، خودرو روشن نمی شود. همچنین نقش باتری در ماشین به قدری جدی می باشد که بدون وجود آن، اتومبیل استارت نخواهد خورد. البته وظیفه اصلی باتری تامین انرژی الکتریکی جهت راه اندازی موتور بوده که قبل از هر موضوعی استارت زدن یا روشن شدن موتور اتومبیل را نشان می دهد. پس زمانی که سیستم برق رسانی در ماشین دچار مشکل می شود در واقع نقص باتری را به نمایش می گذارد.

عمده ترین دلایل خالی شدن باتری ماشین

167108425995

وجود ایراد در دینام ماشین

یکی از دلایل اصلی خالی شدن باتری ماشین، وجود خوردگی، اتصالات غیر اصولی و شرایط دمایی می باشد که تاثیر زیادی نیز در کاهش عمر مفید باتری دارد. بنابراین هرچه اطلاع راننده از دلایل اتمام باتری بیشتر باشد، راه های جلوگیری از این کار افزایش می یابد. همچنین هیچ ترس و اضطرابی از روشن نشدن باتری خودرو وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: رادیاتور ماشین کجاست

روشن ماندن چراغ های ماشین

روشن ماندن چراغ های خودرو بیشتر به حواس پرتی راننده باز می گردد. بنابراین روشن ماندن چراغ سقفی در بازه زمانی طولانی و چراغ های خودرو می تواند منجر به خالی شدن باتری ماشین گردد. پس هنگام ترک ماشین باید چراغ ها را بررسی کرده و از بسته شدن کاپوت خودرو اطمینان یافت. البته در ماشین های جدید که از تکنولوژی چراغ بدرقه بهره مند هستند، با وجود نقص سیستم پروسه خالی شدن باتری اتومبیل ها با سرعت بالاتری رخ می دهند. ناگفته نماند که در برخی ماشین های جدید، یک سیستم جهت اخطار به راننده تعبیه شده که با روشن ماندن چراغ ها، هشدار خواهد داد.

مشکلات برق کشی خودرو

مشکلات برق کشی یکی از دلایل مهم و کلیدی در خالی شدن باتری ماشین است. بنابراین هیچ چیزی همانند یک مکانیک ناوارد یا تعمیرکار نمی تواند به خودرو آسیب برساند. زیرا کارهای برق کشی و تعبیه خدماتی همچون سیستم پخش یا دزدگیر اگر توسط نمایندگی های مجاز صورت نگیرد، برق دزدی را به دنبال دارد. البته دلیل برق دزدی به نقص در سیم کشی، فیوز معیوب و نصب نادرست دزدگیر بر می گردد و باتری خودرو را خالی می کند. همچنین برخی از قسمت های ماشین باید در طول 24 شبانه روز باید کار کنند که شامل تنظیمات ذخیره شده در بخش رادیو، سیستم ایمنی و ساعت می باشند. در نتیجه انرژی خود را از باتری ماشین می گیرند که مصرف انرژی کاملا طبیعی است.

ولی در صورت ایراد سیستم برق، احتمال مکش برق انگلی یا برق دزدی افزایش می یابد و همین موضوع در زمان کوتاه منجر به خالی شدن برق ماشین می شود. البته بررسی این ایرادها زمانی که باتری خوابیده یا به سختی کار می کند، امر دشواری است و باید از افراد متخصص کمک گرفت. پس در شرایطی که راننده با خالی شدن باتری خودرو مواجه شد باید به دنبال مشکلات برق کشی باشد.

بیشتر بخوانید: هوک ماشین چیست

اکسید شدن اتصالات باتری

پوسیده یا اکسید شدن اتصالات قلعی داخل باتری یکی دیگر از عوامل خالی شدن باتری خودرو می باشد که برق رسانی به ماشین را مختل می نماید. سپس فرآیند شارژ با مشکل و قطعی همراه می شود که باتری را معیوب نموده و باید آن را تعویض کرد.

وجود نقص در دینام ماشین

دینام تاثیر مستقیمی بر خالی شدن باتری ماشین دارد. البته وظیفه دینام تامین انرژی تجهیزات الکتریکی ماشین و شارژ باتری در زمان حرکت می باشد. اما یکی از مشکلات بارز خالی شدن باتری در زمان حرکت خودرو یا روشن بودن آن است. پس در چنین شرایطی مشکل از دینام بوده که نتوانسته به طور کامل باتری را شارژ نماید. بنابراین اگر دینام نقصی داشته باشد راننده با مشکل بارز شارژ نشدن باتری ماشین مواجه می شود. ناگفته نماند که در برخی مواقع مشکل از دینام نبوده و دیگر اجزای متصل به این سیستم نقص دارند.

دمای بیش از حد سرد یا گرم

خالی شدن باتری ماشین به دمای بیش از حد سرد یا گرم محیط نیز بستگی دارد. زیرا باتری خیلی حساس بوده و دمای بسیار پایین یا بسیار بالا به طور مستقیم بر مایع الکترولیت تاثیر می گذارد. در نتیجه به طور کامل شارژ نشده و کارایی باتری را کاهش می یابد که خالی شدن باتری خودرو را به دنبال دارد. البته این قضیه در دمای بالا و فصل تابستان متفاوت بوده که کریستال های سولفات سرب را تشکیل می دهد و باتری را سولفاته می نماید. در نتیجه قادر به تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی نخواهد بود که مدت زمان لازم برای شارژ باتری را افزایش می دهد و خودرو خاموش می شود. پیشنهاد میکنیم مقاله علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین را نیز مطالعه کنید.

ضعیف شدن باتری به مرور زمان

16710842800

هرچقدر که از عمر باتری می گذرد، توان آن جهت نگهداری جریان برق نیز کاهش می یابد. بنابراین طول عمری باتری رابطه مستقیمی با خالی شدن باتری ماشین دارد. پس هر منبع تغذیه و باتری که به خوبی نگهداری نشده باشد و زمان زیادی از عمر مفید آن گذشته باشد، مسلما قادر به نگهداری شارژ در مقایسه با روزهای اولیه نیست. همچنین هر وسیله ای دارای یک عمر مفید بوده که باتری از این مسئله مستثنی نیست. در حالت کلی عمر مفید باتری 3 الی 4 سال بعد از تاریخ تولید می باشد که در صورت رانندگی نرمال و نگهداری مناسب بیشتر از اعداد ذکر شده عمر می کند.

بیشتر بخوانید: علت مصرف زیاد بنزین ماشین

خوردگی یا سست بودن کابل های باتری

انتقال جریان انرژی بر عهده کابل های باتری بوده که در صورت خوردگی یا زنگ زدگی از انتقال شارژ جلوگیری می کند. بنابراین یکی دیگر از دلایل خالی شدن باتری ماشین همان خوردگی یا سست بودن کابل ها می باشد. همچنین بر روی ترکیبات مواد و عناصر داخل باتری تاثیر داشته و آن را غیرقابل استفاده می نماید.

رانندگی زیاد در مسیرهای کوتاه

همانگونه که قبلا اشاره شد وظیفه دینام شارژی باتری می باشد که برای این عمل به زمان نیاز دارد. پس اگر مسافت رفته و زمان روشن شدن ماشین کوتاه باشد، دیگر دینام فرصتی برای انتقال انرژی به سلول های باتری نخواهد داشت. بنابراین تنها روش جلوگیری از چنین مشکلی این است که ماشین مسافت های بیشتری را طی کند و راننده با پیاده مسیر را به انتها برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button